Life is beautiful, if u make it beautiful.

Life is beautiful, if u make it beautiful.

Wednesday, June 15, 2016

SEJAUHMANA PERANG DINGIN MENGUBAH KEADAAN EKONOMI DAN KESELAMATAN NEGARA KEMBOJA


1.0 PENGENALAN

Semasa Perang Dunia Kedua, istilah Asia Tenggara mula digunakan dengan meluasnya  untuk meliputi negeri-negeri yang terletak di bahagian timur tanah besar Asia yang terdiri daripada Semenanjung Indo-China, dan gugusan-gugusan kepulauan-kepulauan Indonesia dan Filipina.[1] Negeri-negeri tanah besar di Asia adalah seperti Burma, Thailand, Laos, Kemboja, Vietnam Utara, dan Vietnam Selatan. Negara Kemboja merupakan sebuah kawasan yang terletak di selatan Indochina iaitu di antara negeri Thailand, Laos dan Vietnam Selatan. Luas kawasannya adalah kira-kira 182 000 km persegi dengan kawasan pantai yang panjang iaitu lebih daripada 400 km. Namun begitu, disebabkan oleh keadaan muka buminya, menyebabkan Kemboja tidak terdedah ke arah laut.
            Jika dilihat dari sudut geografinya pula, Kemboja mempunyai dua bahagian yang berlainan. Kawasan yang pertama ialah kawasan rendah  yang merangkumi delta Mekong, kawasan lembah di sekeliling tasik-tasik dan kawasan di sepanjang sungai yang sempit. Manakala kawasan yang kedua ialah di sekeliling kawasan pergunungan di barat daya, utara dan timur laut.[2] Sebahagian besar kawasan pergunungan ini adalah diliputi oleh hutan rimba serta mengelilingi kawasan rendah yang kebanyakannya diduduki oleh penduduk Kemboja. Sungai Mekong mengalir dari China dan Laos yang merintangi Kemboja iaitu dari utara ke selatan dengan datarannya yang terbentang luas dari Kratie hingga ke laut. Kawasan tanahnya yang sangat subur ini merupakan sebuah kawasan yang paling kaya dan paling ramai penduduknya di Kemboja. Sungai Mekong pula dihubungkan dengan tasik besar iaitu melalui Tonle Sap yang mana tasik tersebut merupakan tempat takungan air yang besar ketika air pasang (Mei hingga November).[3]
             Kemboja pernah didatangi oleh mubaligh dari Sepanyol dan Portugis sejak abad ke-16 lagi. Pada abad yang ke-19, Kemboja telah menjadi negeri naungan Perancis sebagai sebahagian daripada Indochina Perancis. Pada 9 Mac 1945, seorang duta Jepun di Saigon telah menyampaikan kepada Laksamana Decoux bahawa tentera Perancis di Indochina dikehendaki bergabung dengan pasukan tentera Jepun dan akan diletakkan di bawah pemerintahan Jepun.[4] Sekiranya permintaan tersebut tidak diterima, maka pihak Jepun akan mengambil tindakan yang sewajarnya. Namun, cadangan tersebut telah ditolak oleh Laksaman Decoux dan akhirnya Jepun telah melancarkan serangan.         
            Ekoran daripada serangan tersebut, pertahanan tentera Perancis di kawasan Indochina telah menjadi lemah bahkan terdapat askar-askar Perancis yang ditangkap atau terpaksa lari ke hutan bagi menyelamatkan diri. Akhirnya, pentadbiran Perancis di Indochina telah diambil alih oleh Jepun. Pada tahun 1947, telah meletusnya Perang Dingin. Pada masa itu, politik dunia telah dikuasai oleh dua kuasa besar iaitu Amerika Syarikat dan USSR.[5] Kedua-duanya mengawal 'empayar' global atau blok sekutu dan satelit. Walaupun banyak negara-negara pasca-kolonial baru muncul di Afrika dan Asia berdiri di luar kedua-dua blok, tekanan ke atas mereka untuk menyertai salah satu atau yang lain adalah sangat besar. Dalam beberapa lokasi di seluruh dunia, kuasa-kuasa besar atau proksi mereka mengawasi satu sama lain di seluruh kawasan sempadan. Indochina adalah salah satu kawasan yang menjadi tumpuan. Apa yang telah bermula sebagai kebebasan perang antipenjajah yang diketuai oleh Viet Minh telah bertukar menjadi konfrontasi antara komunisme dan ‘Free World', dengan tentera penjajahan Perancis sebahagian besarnya dibiayai oleh Amerika Syarikat dan Viet Minh dibantu oleh Red China dan Soviet Union.
            Pada tahun 1953, kawasan besar di luar kawasan Kemboja masih dikawal oleh Khmer Peolple’s Liberation Army (KPLA) dan sekutunya Viet Minh. Kemboja adalah sebuah negara yang kecil dengan angkatan tentera yang tidak ketara, yang terletak berhampiran dengan medan pertarungan ideologi dan tentera yang dibahagikan dunia. Sihanouk merumuskan keadaan ini dengan menyamakan Kemboja seperti seekor semut malang yang terhimpit antara dua ekor gajah yang sedang berbalah. Oleh itu, penulisan ini akan melihat sejauhmana Perang Dingin memainkan peranan serta mengubah keadaan di Kemboja dalam pelbagai aspek. Penulisan ini juga akan melihat sama ada Kemboja terlibat secara real, proxy mahupun shadow semasa berlakunya Perang Dingin.

2.0 SEJARAH PERANG DINGIN
Istilah “Perang Dingin” pada awalnya telah digunakan oleh seorang penulis British iaitu George Orwell untuk menggambarkan tentang worldview, kepercayaan dan struktur sosial yang wujud antara Soviet Union dan Amerika Syarikat selepas berakhirnya Perang Dunia II.[6] Ahli sejarawan mula menggunakan istilah “Perang Dingin” pada tahun 1940-an untuk menggambarkan bagaimana pakatan perang antara Amerika Syarikat, Britain dan Soviet Union akhirnya runtuh. Pada dekad pertama selepas perang, istilah tersebut kebanyakannya telah digunakan oleh sejarawan Amerika sebagai suatu gambaran yang sinonim terhadap polisi konfederasi pemimpin Soviet iaitu Stalin selepas Perang Dunia II. Soviet Union telah melancarkan perang dingin ke atas Barat (Amerika Syarikat dan Britain), manakala Barat dilihat sebagai cuba untuk mempertahankan diri dan nilai-nilai yang dipegangnya. Dalam erti kata lain, Perang Dingin telah dikenakan ke atas seluruh dunia oleh pemimpin Soviet dan sistem Komunis zalim yang telah dicipta oleh beliau.
            Sepanjang Perang Dingin, paparan utama konflik di kalangan ahli sejarah kedua-dua di Amerika Syarikat dan di Eropah Barat kekal diwarnai oleh pendekatan anti-Stalinis. Hal ini adalah amat dipengaruhi oleh peperangan terhadap projek kolektivis autoritarian lain seperti Jerman, Itali, dan Japun yang baru sahaja berakhir, ini merupakan tafsiran Barat ortodoks sebagai satu punca Perang Dingin yang mengandungi kedua-dua definisi dan garis masa. Perang Dingin merupakan tempoh pencerobohan Soviet yang dimulakan oleh kuasa yang semakin berkembang di peringkat akhir perang dan telah menjadi doktrin pada 1947. Sejarah paling awal, bukan sahaja di Amerika Syarikat, tetapi juga di Eropah Barat, dipercayai bahawa tempoh ini akan berlangsung selagi Stalinis adalah perintah di Moscow. Walaupun sama sekali tidak ada dasar persekutuan yang kritikal, kedua-dua Amerika Syarikat dan Britain sering dipersalahkan kerana tidak menghadapi dasar Soviet dengan cukup awal mengenai isu-isu utama dan tidak fleksibel serta kurang menjalinkan kerjasama dalam sesetengah perkara. Tafsiran anti-Stalinis meletakkan kesalahan Perang Dingin tepat ke atas Soviet Union sejak  seawal 1950-an, kepada apa yang dipanggil "ideologi komunis".
            Perubahan dalam memberikan penekanan daripada Stalin kepada Komunisme dilihat sebagai punca utama Perang Dingin dengan mudah boleh dilihat sebagai sebahagian daripada kerjasama perang antara berhaluan kiri dan kanan dalam Barat itu sendiri. Walaupun Perang Dingin pada mulanya dilihat sebagai menggugat keselamatan, pada 1950-an ia telah menjadi pertempuran perikatan global dan idea-idea politik. Corak yang biasa adalah pada konfrontasi antara Komunisme dan musuh-musuhnya, seperti dalam tempoh kes semasa perang. Malah ada di kalangan beberapa ahli sejarah berhaluan kiri menulis bahawa Perang Dingin pada tahun 1950 iaitu berlaku lebih di Eropah berbanding di Amerika Syarikat, pecahan dalam perikatan perang telah menjadi konfrontasi antara kuasa-kuasa besar kerana masing-masing ingin memenuhi kehendak mereka dan sistem politik mereka di Eropah.
            Dengan perkembangan Perang Dingin kepada Dunia Ketiga pada tahun 1960-an dan terutamanya dengan kekalahan Amerika di Vietnam, ahli sejarah radikal di Barat mendapati ramai yang mengkritikan peranan Amerika Syarikat dalam konflik itu. Masih dalam agenda tafsiran asal politik, pengkritik berhujah bahawa Amerika Syarikat dengan agenda anti kolektivis yang semakin global, telah menyebabkan dan meneruskan Perang Dingin ke tahap yang sekurang-kurangnya setinggi Kesatuan Soviet. Bagi sesetengah daripada mereka, motif kerajaan Amerika didorong oleh keperluan ekonomi Amerika Syarikat sebagai kuasa besar kapitalis global.[7] Vietnam membuktikan bahawa Amerika Syarikat tidak sesuai untuk perubahan melanjutkan di luar negara, dan perlu lebih menumpukan perhatian kepada agenda politik yang progresif, membetulkan ketidakadilan berdasarkan bangsa, jantina, pendidikan, dan tahap pendapatan di negaranya sendiri.
            Latar belakang sejarah perang Dingin telah dicipta oleh perkembangan ekonomi kapitalis yang semakin meluas dari bandar-bandar Eropah Barat dan Amerika Utara pada abad ke-19. Walaupun menawarkan peluang yang banyak untuk rakyat mengubah kehidupan mereka sendiri, sistem ekonomi baru juga mencipta krisis sosial dan politik yang berulang-ulang, seperti dari tahun 1890 dan 1930, yang diikuti oleh Perang Dunia I dan II.[8] Memandangkan banyak kuasa yang mendasari sistem ekonomi, ia adalah munasabah untuk mempercayai bahawa alternatif utopia dan autoritarian kepada kapitalisme liberal seperti Sosialisme Kebangsaan, Facism dan Komunisme, tidak akan berpeluang mendapat sokongan popular massa jika tidak kerana krisis ini. Sebaliknya, pada pertengahan abad ke-20, bagi orang ramai, kapitalisme telah menjadi sinonim bukan dengan kemajuan, tetapi dengan peperangan dan keruntuhan ekonomi.
            Perkembangan ilmu sains dan teknologi mempunyai perkaitan sepanjang abad ke-20 dalam membentuk Perang Dingin. Ramai yang beranggapan bahawa konflik ini adalah kira-kira produk baru sains, dan pertama sekali mengenai senjata nuklear dan ancaman penggunaannya yang diajukan kepada semua umat manusia. Tahap yang luar biasa daripada pelaburan kedua-dua kuasa besar dibuat ke dalam penyelidikan dan teknologi memberi kepercayaan kepada pandangan ini. Namun begitu, seperti yang terdapat di dalam konflik awal abad ini, hubungan antara sains, ideologi politik dan struktur sosial adalah suatu yang kompleks, di mana kedua-bidang aktiviti ini mempengaruhi manusia satu sama lain. Pada dasarnya, sains tidak menciptakan Perang Dingin, tetapi ia dilihat telah membantu dalam mencorakkan konflik itu sendiri, untuk menamatkan persaingan hebat kuasa lain dalam sejarah dunia.[9]
            Konflik antara kedua-dua ideologi ini bukan sahaja berlaku dan merebak di Barat dan Eropah, tetapi juga di negara dunia ketiga khususnya Indochina. Indochina iaitu Vietnam, Kemboja dan Laos seakan menjadi ‘medan pertempuran’ ideologi antara kedua-dua kuasa besar ini. Jika dilihat dalam konteks real, proxy dan shadow, negara-negara ini bukanlah kuasa-kuasa besar yang boleh ditakuti kerana kekuatan ketenteraan mahupun ekonomi, sebaliknya negara-negara ini seakan terkena tempias ekoran daripada pegangan ideologi negaranya. ‘Real’ merujuk bahawa peperangan itu sememangnya terjadi. Namun dalam konteks Perang Dingin, istilah ‘real’ tidak sesuai digunakan kerana pertempuran ini sememangnya tidak berlaku tetapi lebih kepada ‘pertempuran’ iedeologi.
            Namun begitu, Vietnam boleh dikatan sebagai ‘proxy’ kerana Vietnam itu sendiri terbahagi kepada dua iaitu Vietnam Utara yang berpihak kepada Soviet Union dan Vietnam Selatan yang berpihak kepada Amerika Syarikat. Perbezaan ideologi ini menyebabkan kedua-dua negara besar tersebut mempergunakan Vietnam dan terus menyebarkan pengaruhnya sehingga mencetuskan peperangan antara Vietnam Utara dan Vietnam Selatan yang dikenali sebagai Perang Vietnam (Perang Indochina II). Peperangan ini telah menyebabkan ramai nyawa yang terkorban. Hal ini jelas memperlihatkan bahawa kedua-dua kuasa besar tersebut telah mempergunakan Vietnam sebagai medan pertempuran. Manakala Laos dan Kemboja, dapat dilihat terlibat dalam konteks ‘shadow war’. Meskipun kedua-dua negara kecil ini tidak mengalami seperti yang berlaku di Vietnam, namun Laos dan Kemboja telah digunakan sebagai kawasan untuk menempatkan tentera. Oleh itu, Kemboja khususnya, secara tidak langsung telah terlibat dalam konteks ‘shadow war’ semasa Perang Dingin.

3.0 PERUBAHAN PERANG DINGIN KE ATAS KEMBOJA
3.1 Konflik & Dasar Luar Kemboja
Pada tahun 1954,  Persidangan Geneva telah memberikan kesan yang mendalam kepada Indochina khususnya Vietnam, Kemboja dan Laos berkaitan dengan kehadiran Perancis di rantau tersebut. Meskipun Indochina telah bebas daripada penguasaan Perancis namun, ketiga-tiga wilayah ini terpaksa berhadapan pula dengan ancaman baharu apabila menjadi persaingan antara blok prokomunis dengan antikomunis. Perkembangan ini telah memberikan kesan kepada Kemboja dalam pelbagai aspek. Semasa Kemboja berada di bawah pemerintahan Sihanouk[10], beliau telah memperkenalkan perlembagaan yang bersifat liberal dan demokratik pada tahun 1947.
            Sihanouk merupakan seorang yang antikomunis sehinggakan beliau telah mengarahkan agar tentera Khmer menghalang tentera Vietminh daripada menceroboh sempadan utara negaranya. Pertubuhan Khmer Rouge turut diharamkan oleh beliau pada tahun 1954 dan seramai 5,000 anggota pertubuhan tersebut telah dilabelkan sebagai “Khmer Hanoi”. Selain itu, Sihanouk juga telah mengamalkan dasar berkecuali semasa Kemboja berada di bawah pemerintahannya.[11] Hal ini dapat dilihat semasa persidangan Afro-Asian pertama di Bandung iaitu pada tahun 1955. Semasa persidangan tersebut, beliau telah menyuarakan hasratnya untuk menjadikan Kemboja sebagai sebuah negara neutral dan mendapat jaminan dan pengiktirafan daripada kuasa Barat. Namun begitu, matlamat beliau tersebut tidak diterima oleh Amerika Syarikat dan Britain.
            Tahun 1960 pula telah menyaksikan berlakunya keadaan yang agak tegang di Indochina. Di Laos, suatu rampasan yang bersikap berkecuali oleh kuasa tentera dan diikuti oleh suatu rampasan kuasa oleh golongan kanan yang mendapat sokongan daripada Amerika Syarikat bahkan disertai oleh campur tangan Soviet bagi membantu Souvanna Phouma dan Kong Le. Di Vietnam Selatan, berlaku permasalahan antara golongan liberal dan golongan berhaluan kiri (Viet Minh), diikuti dengan permasalahan lain termasuklah rampasan kuasa di Saigon pada 11 November. Hal ini telah memperlihatkan bahawa Indochina telah menjadi medan persaingan antara dua blok. Di Kemboja pula, dasar berkecuali telah dilaksanakan bagi mengelakkan negara tersebut daripada terlibat dalam persaingan ini. Namun begitu, adakah dasar berkecuali ini merupakan suatu tindakan yang bijak mahupun sebaliknya?
            Pada 29 September 1960, semasa Perhimpuanan Agung PBB, Putera Sihanouk telah mencadangkan perkecualian bersama Laos dan Kemboja.[12] Perkecualian ini adalah merujuk kepada perkecualian yang benar-benar dijamin oleh kuasa-kuasa Barat seperti Amerika Syarikat, Britain dan Perancis manakala sekutu-sekutu mereka di Asia seperti Vietnam Selatan dan Thailand, manakala di suatu pihak yang lain ialah negara sosialis iaitu China, Rusia dan Republik Demokratik Vietnam. Namun begitu, cadangan ini tidak mendapat sambutan yang positif daripada Amerika yang menganggap hal ini sebagai “permainan komunis”. Pada bulan Februari, Sihanouk telah mencadangkan persidangan antarabangsa untuk perkecualian Laos kerana bimbang terhadap perang saudara yang semakin membimbangkan serta campur tangan Amerika dan Rusia. Cadangan ini telah mendapat persetujuan daripada Perancis dan negara blok sosialis namun hal ini sebaliknya bagi Amerika Syarikat. Namun begitu, persidangan Geneva telah menghasilkan suatu persetujuan antarabangsa tentang pengecualian Laos pada 23 Julai 1962.
            Kedudukan Sihanouk semakin kuat dengan kajayaan Perjanjian Geneva. Beliau juga telah mencadangkan agar kesemua 14 kuasa yang menghadiri Sidang Geneva agar mengiktiraf dan menjamin perkecualian serta sempadan Kemboja. Dalam hal ini, Sihanouk telah mendapat sokongan daripada China, Rusia, Perancis, India, Republik Demokratik Vietnam dan Laos. Namun begitu, hal ini tidak disambut baik oleh Amerika Syarikat, Britain, Thailand dan Vietnam Selatan. Vietnam Selatan yang pada ketika itu mengalami masalah pemberontakan telah menyebabkan Saigon terpaksa mengambil sikap bertahan sehinggakan Washington terpaksa mengambil tindakan yang tegas. Terdapat pihak dalam lingkungan politik tentera Amerika telah mempergunakan ketegangan ini  dengan menggalakan Thailand agar memperhebatkan tekanan mereka ke atas Kemboja kerana Kemboja dikatakan terlibat dengan memberikan perlindungan kepada pemberontak Vietnam. Bangkok pada ketika itu juga mempunyai perasaan yang tidak puas hati terhadap Kemboja ekoran kehilangan Preah Vihear yang dikembalikan kepada Kemboja pada 5 Januari 1963 bahkan ketegangan di kawasan sempadan masih lagi wujud pada ketika itu.

3.2 Perubahan Ekonomi Semasa Era Perang Dingin
Ekonomi di Kemboja secara dasarnya adalah berasaskan kepada sektor pertanian dan eksport utama yang terdiri daripada beras, getah, dan lada yang menyumbang kepada 92% secara keseluruhan.[13] Negara Kemboja telah mencapai kemajuan yang hanya terhad dalam membangunkan sektor industri dan dalam mempelbagaikan ekonomi yang kekuatannya terletak pada usaha tradisional. Pada tahun 1953, apabila Kemboja mencapai kemerdekaan, satu-satunya kebimbangan dalam industri adalah akibat daripada beberapa loji lateks yang dikendalikan oleh syarikat-syarikat getah yang dikawal oleh Perancis, bersama dengan beberapa kilang yang memproses produk pertanian dan hutan. Bantuan ekonomi asing juga diberikan secara berterusan secara sederhana melalui empangan untuk kuasa hidroelektrik, sebagai contoh telah dibiayai oleh Soviet Union, Perancis dan Yugoslavia.
            Ketika menghadapi ancaman daripada luar, pada masa yang sama Kemboja juga mengalami masalah ekonomi dalam negeri yang semakin teruk. Sejak 1961, Sihanouk telah berhadapan dengan sikap dingin serta permusuhan dengan Amerika Syarikat berikutan cita-citanya ke arah perkecualian Laos dan Kemboja serta teguran-teguran oleh Sihanouk terhadap dasar pentadbiran Kennedy yang dianggap sebagai tidak menepati keadaan sebenar.[14] Dalam bulan November, keadaan antara kedua-dua negara tersebut menjadi begitu tegang. Konflik berlaku apabila pada ketika itu kumpulan yang memberontak iaitu  Khmer Serai (Khmer Bebas) yang berada di bawah pimpinan Son Ngoc Thanh terus menjalankan menentang rejim Sangkum[15] melalui saluran yang dipancarkan dari Thailand dan Vietnam Selatan dengan bantuan Amerika bahkan hal ini telah mendapat bantahan dari Pnom Penh. Sihanouk telah menjelaskan bahawa tidak mungkin beliau akan terus menerima bantuan dari negara yang begitu angkuh dan menunjukkan sikap bermusuhan. Pada 12 November, beliau mengumunkan bahawa Kemboja akan menolak semua bantuan dari Amerika termasuklah aspek ekonomi dan juga ketenteraan.[16]
            Eksport getah iaitu produk Kemboja yang paling berharga telah jatuh akibat penurunan harga dunia. Pertanian turut terjejas akibat pengeboman Amerika Syarikat di kedua-dua belah sempadan dan peningkatan rasa tidak selamat di ladang-ladang mereka, di mana tenaga buruh yang sebahagian besarnya adalah Vietnam telah menyediakan banyak rekrut untuk Komunis.[17] Perkembangan tanaman eksport seperti lada, kapas, dan tembakau juga mengalami penurunan. Perindustrian juga semakin perlahan. Masalah seperti kurang pengalaman, ketidakcekapan, disisihkan daripada pasaran anatarabangsa merupakan anatara faktor yang menyebabkan perindustrian di Kemboja sukar untuk berkembang dengan baik.
            Bermula pada tahun 1963, keadaan menjadi semakin buruk apabila Sihanouk memberhentikan penerimaan bantuan Amerika Syarikat. Pada 10 November 1963, Sihanouk mengumumkan satu pembaharuan ekonomi yang penting bahawa kerajaan akan bertanggungjawab dalam mengendalikan perdagangan luar. Mulai 1 Januari 1964, gedung-gedung import dan eksport akan digantikan dengan satu badan kerajaan yang berperanan dalam mengendalikan hal-hal yang berkaitan dengan jual beli.[18] Bank Negara juga telah dijadikan institusi awam yang pada asalnya merupakan sebuah bank kepunyaan bersama. Bank perniagaan dan syarikat swasta iaitu sama ada yang dimiliki oleh orang Kemboja ataupun asing akan dimiliknegarakan mulai 1 Julai 1964 dan digantikan dengan syarikat-syarikat kredit kepunyaan awam serta satu badan insuran kebangsaan. Hal ini bertujuan mengawal sektor kapitalis swasta. Apabila Sihanouk telah menolak bantuan dari Amerika, Sihanouk telah membuat persediaan untuk menerima bantuan asing terutamanya dari negara-negara sosialis.
            Walaupun China telah memberikan pakej bantuan ekonomi selepas itu, namun hal ini tidak dapat mengimbangi kehilangan bantuan Amerika Syarikat. Sejak kemerdekaan Kemboja, Amerika Syarikat telah menyumbang hampir US$ 404 juta kepada Kemboja iaitu lebih dua kali ganda kuantiti yang diberikan oleh semua penderma lain yang digabungkan dan berjumlah 15% subsidi tahunan perbendaharaan Kemboja.[19] Langkah untuk menolak sebarang bentuk bantuan daripada Amerika mungkin dilihat sebagai langkah yang bagus untuk menjaga maruah Sihanouk. Namun begitu, penarikan bantuan kewangan sama sekali telah menyebabkan ekonomi Kemboja menurun dengan teruk. Sangkum mempunyai undian sebulat suara untuk menyokong penolakan bantuan Amerika Syarikat, tetapi antikomunis teknokrat Son Sann telah meletak jawatan sebagai tanda protes. Ramai daripada orang istana Sihanouk secara peribadi separuh bersetuju dengan pendapat daripada AS News dan World Report pada bulan April 1967 yang menyatakan bahawa Kemboja ialah sebuah negara "neutral" yang memihak kepada Komunis.[20]
            Meskipun quasi-sosialis kerajaan telah berjaya seperti yang diharapkan oleh Sihanouk, namun untuk pengurusan yang tidak cekap, rasuah dan kekurangan kepakaran di peringkat lain telah menjejaskan industri, dan monopoli perdagangan asing telah membawa kepada pasaran gelap (black market). Menjelang pertengahan tahun 1960-an, negara Kemboja telah mengalami kesan kenaikan daripada kadar inflasi dan mengurangkan pendapatan kerajaan. Salah satu punca ini adalah berikutan daripada perdagangan beras dan komoditi lain yang dijalankan dengan komunis Vietnam di pangkalan mereka di sepanjang sempadan Kemboja-Vietnam Selatan. David Chandler menganggarkan menjelang 1967, satu perempat daripada jumlah pengeluaran beras Kemboja telah dijual kepada komunis Vietnam.[21] Walaupun hal ini mungkin telah menjadikan  usahawan Kemboja kaya raya, namuan  hal ini telah membawa kepada kerugian besar hasil negeri iaitu daripada cukai eksport.
            Secara keseluruhannya, para petani telah mendiamkan diri selama tahun-tahun sejak kemerdekaan dan ramai yang mengekalkan rasa hormat yang mendalam untuk Sihanouk. Peranan golongan petani adalah memastikan bahawa hasil pertanian atau beras mampu dibekalkan kepada penduduk di negara itu. Kehidupan mereka adalah sukar, tetapi agama telah mengajar mereka untuk terus patuh dan hormat pada pemerintah. Namun begitu, pada tahun 1967 telah berlakunya pemberontakan oleh golongan petani. Pemberontakan golongan petani juga bertambah teruk apabila penduduk kampung membunuh polis dan tentera dan membakar pejabat-pejabat kerajaan di Samlaut, di wilayah utara-barat Battambang.[22] Askar-askar telah dihantar membuat tuntutan beras pada harga yang rendah yang ditetapkan oleh kerajaan, menafikan petani dibayar harga yang lebih tinggi di pasaran gelap, yang dikuasai oleh usahawan swasta yang menjual beras untuk komunis Vietnam.
            Ia juga berkemungkinan bahawa perasaan regionalisme merupakan salah  satu faktor di kawasan yang mempunyai sejarah pembangkang bersenjata kepada kerajaan pusat di Phnom Penh. Sihanouk pernah mengarahkan penindasan kejam yang dilakukan semasa zaman penjajahan Perancis. General Lon Nol menghapuskan kumpulan pemberontak dengan bersemangat untuk membuktikan kesetiaan beliau, kerana Sihanouk baru-baru ini telah menuduh beliau membenarkan komunis Kemboja untuk keluar dari kawalan. Menurut anggaran Sihanouk, sebanyak 10, 000 petani telah terbunuh dan beliau tidak pernah memohon maaf atas pembunuhan besar-besaran itu.[23] Perasaan tidak puas hati rakyat telah merebak, dengan berlakunya pemberontakan di tempat lain di kawasan luar bandar dan pelajar turut mengadakan demonstrasi terhadap kekejaman rejim. Gerakan radikal pelajar yang menentang pihak berkuasa (guru, sami-sami, pegawai) adalah dipengaruhi oleh Revolusi Kebudayaan di China, yang mencapai kemuncaknya pada bulan Jun 1967. Petani pula telah menimbulkan kemarahan terhadap dasar kerajaan yang mengumpul beras dari kaum petani pada satu pertiga daripada harga pasaran gelap untuk menterbalikkan jualan haram beras (di tengah-tengah kempen, orang tengah Cina dalam jualan haram beras telah ditangkap).
            Oleh itu struktur ‘shadow' ekonomi menjadi satu cabaran kepada pihak berkuasa kerajaan. Peniaga Cina dan Sino-Khmer di bandar-bandar dan sebahagian kecilnya juga mendapat keuntungan daripada penjualan haram beras dan makanan lain kepada pemberontak komunis.[24] Mereka mengangkut makanan ini dan senjata dari penghantaran ke Sihanoukville juga membuat wang seperti yang dilakukan pegawai tentera Kemboja, yang dibenarkan untuk skim 10% daripada bantuan ketenteraan yang disalurkan melalui Sihanoukville. Eksport beras menurun daripada 583,700 tan dalam tahun 1965 kepada 199,049 tan pada tahun 1966.[25] Meskipun pemberontakan yang meletus di Samlot dalam wilayah Battambang, tetapi tersebar di seluruh negara, yang melibatkan wilayah selatan daripada Pursat, Kampong Chhnang, Kampong Cham, Kampong Speu, Kampot, dan pusat wilayah Kampong Thom. Samlot menandakan permulaan perang saudara Kemboja.
            Keadaan ekonomi yang semakin buruk telah memaksa kerajaan Kemboja untuk membuat beberapa perubahan yang penting. Pada Januari 1968, Kabinet Penn Nouth telah mengambil beberapa langkah baru bagi memerangi sikap tidak cekap, rasuah dan peniagaan haram. Menteri Tauch Kim yang merupakan Gabenor Bank Negara (Banque Nationale) telah menjalankan satu dasar ekonomi dan kewangan yang lebih liberal yang bertujuan menggalakkan pelaburan asing serta cuba mengimbangi kekurangan bantuan luar dengan cara mendapatkan bantuan badan-badan antarabangsa (Bank Dunia atau Bank Pembangunan Asia, yang juga bererti negara itu menjadi ahli badan-badan seperti International Monetary Funds).[26]
            Kerajaan Kemboja menganggap bantuan ini adalah perlu bagi menjayakan dasar pengairan yang dilihat sebagai salah satu jalan penyelesaian. Pada pandangan pakar-pakar, pengairan yang mencukupi dan catuan akan dapat meninggikan pengeluaran pertanian dan boleh mendapat hasil padi yang berlebihan daripada jumlah biasa sebanyak 1 juta tan setahun yang dieksport keluar negeri. Hal ini dapat meningkatkan pendapatan petani serta hasil perbendaharaan dan juga sumber kewangan kerajaan. Rancangannya adalah untuk membina pam air di Prek Thnot yang merupakan sebahagian daripada rancangan Amerika untuk membangunkan kawasan di lembah Sungai Mekong. Kerajaan turut memperkenalkan kawasan pelancongan di negara itu (seperti Angkor) bagi memperoleh hasil pertukaran wang. Oleh itu, terdapat perancangan untuk membina hotel-hotel dan pembukaan kasino telah diluluskan. Dengan ini, Pnom Penh berharap usaha yang dilakukan dapat menarik minat ahli perniagaan Amerika.
            Apabila Kongres Sangkum[27] yang ke-27 berakhir dengan pemilihan kerajaan yang baru, kerajaan yang baru ini telah menurunkan nilai mata wang rial dan menjalankan dasar berjimat-cermat serta mengambil langkah pencegahan perniagaan haram dan mengumumkan bahawa kerajaan tidak akan menjalankan dasar memilik negarakan harta-harta. Hal ini adalah untuk menggalakkan sektor pelancongan, eksport dan pelaburan asing. Touch Kim ingin membawa Kemboja menjadi ahli International Monetery Funds mulai 31 Disember dan mengintegrasikannya ke dalam sistem ekonomi bertaraf antarabangsa.
            Dewan Perhimpunan yang didukung oleh golongan berhaluan kanan menginginkan semula penubuhan bank swasta dan kemasukan bank-bank asing ke Kemboja namun hal ini tidak dipersetujui oleh Kongres Kebangsaan ke-28. Sihanouk pula menyarankan agar kerajaan dan Dewan Perhimpunan mengambil sikap berhati-hati dan jangan mudah melaksanakan liberalisasi ini. Pada pandangan golongan liberal, kemasukan bank-bank asing hanya akan menambahkan lagi sikap dingin pelabur asing terhadap Kemboja. Golongan ini yakin bahawa selagi Sihanouk berkuasa, pelaburan asing di Kemboja tidak akan berjaya.

3.3 Aspek Keselamatan dan Ketenteraan
Sejak Persidangan Geneva di Indochina secara rasmi mengisytiharkan kemerdekaan pada Julai 1954, Kemboja telah menghadapi masalah keselamatan yang telah dibiarkan begitu sahaja semasa zaman penjajahan. Selepas tahun 1863, dengan pengecualian daripada Jepun 1941-45, kehadiran Perancis telah melindungi Kemboja daripada pencerobohan antagonis tradisional mereka iaitu orang Thai dan Annam (Vietnam). Selepas penarikan balik kuasa penjajah dari seluruh Indochina, Kemboja mempunyai pengalaman untuk bebas berpolitik namun lemah terhadap aspek keselamatan. Thailand, negara-negara jiran di sebelah barat dan utara, mempunyai aspirasi revisionis ke wilayah-wilayah yang bersempadan dengan Battambang dan Siem Reap, yang telah dikembalikan kepada Kemboja pada tahun 1946.[28] Di sebelah timur Kemboja meletakkan bahagian selatan Vietnam.
            Kebimbangan terhadap rejim di Vietnam Selatan dengan ancaman daripada Vietnam Utara telah memberikan kesan terhadap hubungan dengan Kemboja. Walau bagaimanapun, penyatuan semula kedua-dua Vietnam akhirnya memberikan bahaya kepada Kemboja. Semasa peringkat akhir Perang Indochina (Perang Vietnam), tekanan daripada komunis Vietnam telah menceroboh Kemboja walaupun tidak mempunyai kekuatan yang mencukupi untuk mengukuhkan kedudukan dan bertindak untuk menentukan kedudukan Kemboja semasa di Geneva. Kemerdekaan Vietnam Selatan akan menjadi jiran yang tidak disenangi. Penyatuan Vietnam pula telah dikawal dari Hanoi dan bermakna kemunculan semula permusuhan tradisional Vietnam-Kemboja dalam bentuk yang kuat dan dinamik.
            Kedudukan Vietnam selatan yang berjiran dengan Kemboja menjadikan hubungan kedua-dua negara ini agak sensitif berbanding Vietnam Utara. Vietnam Selatan dan Kemboja sentiasa bermusuhan sejak awal penubuhan negara itu. Kedua-dua negara ini tidak lekang daripada menghadapi masalah sempadan sejak dahulu lagi. Masalah pencerobohan tentera Vietnam ke atas wilayah Kemboja telah menjejaskan hubungan Saigon-Pnom Penh. Antara pencerobohan sempadan yang berlaku sehingga mewujudkan ketegangan antara kedua negara ini ialah seperti  pencerobohan pesawat tentera Vietnam Selatan ke atas penangkapan nelayan Kemboja oleh peronda Vietnam Selatan yang terletak berhampiran dengan sempadan Vietnam Selatan-Kemboja pada Mac 1956. Hal ini akhirnya telah menyebabkan Kemboja terputus daripada hubungan antarabangsa sehinggala pelabuhan Sihanoukville siap dibina ekoran hubungan dingin kedua-dua negara. Kemboja tetap dengan pendirian berkecualinya sehinggakan Kemboja enggan mengadakan hubungan diplomatik dengan Vietnam Selatan.
            Pada Jun 1958, krisis sempadan sekali lagi telah timbul disebabkan oleh terdapatnya laporan yang mengatakan bahawa tentera Vietnam Selatan telah merentasi sempadan dan menyerang beberapa perkampungan Kemboja. Berikutan daripada laporan ini, Menteri Hal-Ehwal Luar Kemboja telah menyerahkan satu perisytiharan di-Raja yang mendakwa bahawa Vietnam Selatan telah melakukan 27 pencabulan sejak Januari 1957, bahkan turut mendesak Amerika Syarikat selaku rakan kedua-dua negara agar mencari penyelesaian untuk meregangkan tekanan yang berlaku.[29] Kemboja juga telah membuat tindakan dengan membuat rayuan kepada Penyelia Gencatan Antarabangsa (International Truce Supervisory) berhubung dengan tindakan Vietnam Selatan itu. Pertelingkahan ini juga telah mempengaruhi sikap kedua-dua negara ini terhadap Perang Dingin. Semasa Perang Dingin, Kemboja telah memilih untuk berkecuali manakala Vietnam Selatan berpihak kepada probarat dan antikomunis.
            Hubungan antara kedua-dua negara juga semakin tegang apabila terdapat dakwaan Saigon yang menuduh Kemboja telah membantu penyusupan tentera Vietnam Utara ke Vietnam Selatan melalui wilayahnya. Permusuhan terhadap Sihanouk semakin terserlah pada tahun 1956 apabila Ngo Dinh Nhu (penasihat kanan Ngo Dihn Diem) cuba untuk membunuh Sihanouk dengan menghantar dua bungkusan yang mengandungi bom. Ketua Protokol Sihanouk iaitu Putera Vikrivan telah membuka bungkusan tersebut sehingga menyebabkan kematiannya. Terdapat bukti yang jelas mengenai penglibatan kerajaan Diem dengan sokongan Thailand dan Central Intelligence Agency (CIA) Amerika Syarikat iaitu Victor Matsui.[30] Peristiwa ini jelas memperlihatkan masalah ketegangan yang begitu teruk antara kedua-dua negara ini.
            Perhubungan antara Kemboja dan Vietnam Selatan terus dibelenggu oleh dua isu. Pertama, terdapat dakwaan Vietnam Selatan bahawa Viet Cong[31] telah menggunakan wilayah Kemboja sebagai tempat perlindungan untuk latihan dan kem. Saigon turut mengaitkan Kemboja dengan masalah pencerobohan sempadan yang berasaskan kepada laporan dari daerah sempadan An Giang yang mengatakan bahawa seramai 30 anggota bersenjata dipercayai Viet Cong yang menahan seramai 200 orang petani pada 4 Mac 1961.[32] Sekatan cuba dilakukan oleh pihak peronda Vietnam  tetapi telah ditembak oleh pasukan bersenjata dan pengawal sempadan Kemboja yang berpangkalan di Prey Knouth. Hal ini cuba untuk memperlihatkan usaha Saigon bagi menggambarkan penglibatan pegawai sempadan Kemboja dalam menggalakkan pencerobohan sempadan oleh Viet Cong.
            Pada bulan September 1961, berlangsungnya pertemuan antara unit-unit Tentera Kemboja dan Viet Cong di wilayah Svay Rieng, yang bersempadan dengan Vietnam Selatan. Dilaporkan bahawa asas Viet Cong yang tersebar di kawasan seluas satu batu telah dimusnahkan semasa pertempuran. Kerajaan Kemboja bersusah-payah untuk menyangkal kesimpulan yang dapat dibuat daripada pertembungan ini dan sewajarnya menjemput ahli-ahli Suruhanjaya Kawalan Antarabangsa dan seorang wartawan dari The New York Times untuk mencari kawasan di mana Saigon mendakwa Viet Cong diletakkan. Para pemerhati mendapati tiada bukti asas Viet Cong, dan laporan mereka membuktikan kewajaran kedudukan Kemboja. Kes pertama mengesahkan mengenai Viet Cong dalam Kemboja pada bulan November 1967, apabila wartawan Amerika mendakwa menemui tapak perkhemahan Viet Cong empat batu dalam wilayah Kemboja. Namun begitu, terdapat pihak yang menuduh Amerika dalam merancang serangan ke atas Kemboja dan menggunakan tuntutan tapak perkhemahan ini sebagai alasan.[33]
            Hasil ekspedisi itu tidak memuaskan hati pihak berkuasa di Saigon, yang mencadangkan pelantikan rondaan sempadan bercampur kepada polis sempadan. Sihanouk enggan mempertimbangkan cadangan ini, mendakwa bahawa tindakan bersama terhadap pemberontak Komunis akan menjejaskan kedudukan neutral negaranya. Pada tahun 1961, sayap kanan Barat yang disokong di Laos telah runtuh, dan Barisan Pembebasan Kebangsaan di Vietnam Selatan telah menjadi semakin aktif. Sihanouk pula tidak mempunyai hasrat dan tidak sanggup untuk melihat konflik di Selatan Vietnam merebak ke sempadan Kemboja.
            Punca kedua adalah kesinambungan daripada punca yang pertama. Pasukan keselamatan Vietnam Selatan telah berkali-kali melanggar sempadan Kemboja di samping meneruskan Viet Cong. Pencerobohan kerap ini memberikan kesan tragis kepada penduduk awam di sebelah sempadan Kemboja. Amerika selaku  "penasihat" kepada Tentera Vietnam Selatan juga telah mengambil bahagian dalam serbuan, dan pertemuan antara Kemboja dan Amerika Syarikat pada bulan Mei, 1965, telah mengatakan penyertaan pihak Amerika dalam pengeboman kampung Kemboja. Pada bulan Julai 1965, Kawalan Suruhanjaya Antarabangsa (ICC) telah menerbitkan satu laporan di mana ia mengemukakan bukti bahawa angkatan tentera Republik Vietnam Selatan yang bertanggungjawab untuk pelanggaran sempadan. ICC telah melaporkan sebanyak 375 kemalangan pada tahun 1964, dan 385 dalam tempoh lima bulan pertama tahun 1965.[34] Suruhanjaya sebulat suara membuat kesimpulan bahawa "tiada seorang pun daripada insiden-insiden ini telah ditimbulkan oleh Kerajaan Diraja Kemboja.".
            Ketegangan yang berlaku antara kedua negara ini seakan tidak ada penghujungnya. Vietnam Selatan telah menuduh Kemboja memberikan bantuan dan perlindungan kepada pelarian politik Vietnam prokomunis. Manakala, Kemboja pula telah menuduh bahawa Vietnam Selatan dan Thailand bersekongkol dengan gerakan anti-Sihanouk serta probarat iaitu Khmer Serai (Free Khmer). Pada Januari 1962, kedua-dua negara cuba untuk memperbaiki hubungan dingin tersebut dengan mengadakan rundingan. Namun begitu, ia telah menemui kegagalan apabila Kemboja mendakwa bahawa tentera Vietnam Selatan telah menyerang beberapa buah perkampungan di wilayah Kemboja yang berdekatan dengan sempadan. Pada Ogos 1963, ketegangan ini cuba diredakan semula melalui penyelesaian diplomatik oleh Kemboja bagi menyelesaikan masalah pencerobohan sempadan.
            Pada 9 Julai 1962, kemboja telah membantah pencabulan ke atas wilayah perairan Kemboja oleh Tentera Laut Vietnam Selatan. Menteri Penerangan Kemboja mengatakan bahawa beliau membantah pendaratan Tentera Laut Vietnam Selatan di beberapa kawasan “Kos Sea” (Horse Island) dan “Kos Angkrang” (Ant Island) di Teluk Siam yang dihantar melalui nota diplomatik.[35] Namun begitu, kerajaan Vietnam Selatan telah menyangkal dakwaan tersebut. Saigon juga telah menuntut kedaulatannya terhadap pulau di perairan itu. Walau bagaimanapun, Menteri Penerangan Kemboja mengatakan bahawa pentadbiran Perancis pada 1939 telah meletakkan pulau-pulau tersebut di wilayah Kampot, Kemboja berdasarkan daripada surat daripada pentadbiran British. Pasukan pemerhati Kemboja pula telah diletakkan di pulau-pulau tersebut sejak 1960. Berdasarkan pelbagai permasalahan sempadan yang berlaku, agak sukar bagi kedua-dua negara menyelesaikan konflik yang berlaku meskipun kedua-dua negara ini menginginkan pengekalan hubungan baik kejiranan.
            Hal ini berbeza pula dengan Vietnam Utara. Keadaan Kemboja yang tidak bersempadan dengan Vietnam Utara mengurangkan permasalahan antara kedua-dua negara ini berbanding dengan Vietnam Selatan. Pada awal tahun 1963, hubungan Hanoi-Pnom Penh mula menunjukkan tindak balas yang positif apabila Kemboja berhadapan dengan masalah sempadan dengan Vietnam Selatan. Hanoi telah menyokong Pnom Penh atas dasar yang dipegang oleh Vietnam iaitu “Peace and neutrality... against all provocations by followers of the United Imperialist.”[36] Terdapat cadangan bagi mengadakan persidagang antarabangsa bagi menjamin pengekalan dasar “aman dan berkecuali’ yang didokong oleh Kemboja dan hal ini turut mendapat sokongan daripada Hanoi. Sihanouk juga telah mengumumkan bahawa kemboja akan mewujudkan hubungan diplomatik dengan Hanoi pada Mac 1964. Keputusan Kemboja yang memutuskan hubungan diplomatik dengan Amerika Syarikat juga disambut baik oleh Vietnam Utara. Hubungan Hanoi dan Pnom Penh telah menjadi semakin baik dan rapat apabila wujudnya persetujuan mempertingkatkan perdagangan Vietnam Utara di Kemboja pada tahun 1966.
            Penentang tradisional Kemboja ini iaitu Vietnam Selatan mempunyai sekutu yang kuat. Thailand dan Vienam Selatan mempunyai hubungan yang rapat dengan Amerika Syarikat. Vietnam Utara bersekutu dengan Kesatuan Soviet tetapi lebih ketara dengan yang bersempadan dengan People Republic of China, iaitu yang mengamalkan lebih daripada sekadar sempadan di Asia Tenggara. Bagi melindungi kepentingan negaranya dalam mengeksploitasi konfrontasi Perang Dingin, Sihanouk cuba untuk menggunakan kuasa pihak lawan untuk mewujudkan keseimbangan politik yang akan melindungi kawasan dan integrasi nasional Kemboja. Sihanouk mengganggap dasar berkecuali adalah sebagai satu keperluan geopolitik. Menurutnya:
            “Our neutrality has been imposed on us by necessity. A glance at a map of our             part of the world will show that we are wedged in between two medium-sized             nations of the Western bloc and only thinly screened by Laos from the scrutiny    of two countries of the Eastern bloc, North Vietnam and the vast People’s     Republic of China. What choice have we but to try to maintain an equal           balance between the blocs.”[37]
            Amalan dasar berkecuali yang diamalkan oleh Kemboja merangkumi kepentingan negara Kemboja. Sihanouk melihat bahawa hubungan baik dengan Komunis China sebagai suatu yang bertentangan dengan cita-cita Thailand dan Vietnam Selatan. Pada masa yang sama, beliau merasakan bahawa kehadiran Amerika beserta dengan bantuan ekonomi dapat mengekalkan kestabilan dalaman dan memelihara kebebasan tertentu dalam pergerakan angkatan bersenjata yang dipersetujui dengan negara-negara Komunis. Apabila menjalinkan hubungan dengan Peking, beliau berharap akan dapat mengekang pihak Kerajaan Vietnam Utara dan sayap kiri Kemboja. Dengan cara yang sama, beliau menjangkakan bahawa Amerika Syarikat akan menyimpan sekutunya.
            Walaupun mempunyai hubungan yang agak tegang dengan Amerika Syarikat, yang dihasilkan oleh dakwaan bahawa Amerika Syarikat meluluskan aktiviti Thailand dan Vietnam Selatan terhadap Khmer, Kemboja tetap mengekalkan keseimbangan antara Timur dan Barat sehingga awal 1960-an. Dengan kemerosotan kedudukan barat, pertama di Laos dan di Vietnam Selatan, dasar luar Kemboja berubah dan mengambil kira aspek baru. Apabila yakin bahawa ia tidak dapat dielakkan bahawa kedua-dua Laos dan Vietnam akan dikawal oleh rejim di Hanoi, Sihanouk mencari jalan penyelesaian bagi menjamin masa depan politik negara itu dengan melibatkan sendiri mengenai isu-isu dasar luar dengan Komunis China dan memutuskan hubungan beliau dengan Amerika Syarikat. Hal ini sedikit sebanyak telah menjejaskan negara Kemboja. Hal ini kerana Amerika Syarikat pada sebelum ini telah memberikan bantuan ketenteraan kepada Kemboja sebanyak $12.2 million setahun. Pelbagai kelengkapan ketenteraan juga disalurkan kepada Kemboja hampir $12.4 million bersamaan 32.6% bajet peruntukan Kemboja dalam ketenteraan dan pertahanan.[38]
            Konsep neutral Kemboja dapat dilihat dengan jelas dalam aspek ketenteraan. Hal ini dapat dilihat sehingga tahun 1962, iaitu apabila Kemboja menerima bantuan daripada 14 buah negara yang terdiri daripada antikomunis dan prokomunis. Kemboja mendapat bantuan daripada tentera Barat yang merangkumi Amerika Syarikat, Perancis, Britain, Jepun, Jerman barat, Australia, Kanada, New Zealand, dan Iran. Manakala negara-negara prokumis merangkumi China, Soviet Union, Czechoslovakia dan Poland. Negara-negara berkecuali pula adalah dari India serta sumbangan daripada Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu.[39] Sihanouk mengamalkan pemerintahan beraja dan beliau telah menegaskan prinsip pemerintahannya bagi menjamin keamanan, kemakmuran dan keselamatan rakyat, menghapuskan feudalisme serta menubuhkan asas sosialisme berdasarkan konsep Buddha. Matlamat dan konsep yang dijalankan oleh Sihanouk ini adalah bertujuan bagi melihat Kemboja sama seperti Switzerland yang mempunyai keadaan dalam negeri yang selamat dan terjaga.
            Namun begitu, usaha serta matlamat tersebut seakan sukar untuk dilaksanakan ekoran daripada keadaan persekitaran negaranya yang berhadapan dengan keadaan dalam dan luar negara yang tidak menentu. Oleh itu, sesetengah pemimpin Amerika Syarikat yang melihat keadaan Kemboja pada ketika ini dan menggangapnya sebagai geographical expression dan sentiasa menerima serangan dari sempadan Thailand dan Vietnam Selatan sepanjang tahun 1962 hingga 1964. Sihanouk telah menyifatkan masalah ini sebagai persengketaan tradisi antara negaranya dan negara satelit Amerika. Oleh itu, pada tahun 1963, beliau telah menolak bantuan daripada kuasa besar tersebut dan pada tahun 1965, beliau telah memutuskan hubungan diplomatik dengan kuasa tersebut.[40] Hal ini kerana, beliau mempunyai pendiriannya yang tersendiri dan menurut beliau:
            “I do not aspire to play great international role... all I want is the peace and             integrity of my country.”[41]
            Sikap berkecuali yang diamalkan oleh Sihanouk ini telah mengeruhkan keadaan apabila Kemboja dianggap sebagai anti-Barat sedangkan jirannya iaitu Vietnam Selatan dan Thailand adalah pro-Barat. Semasa Perang Vietnam, Sihanouk telah menyatakan bahawa Kemboja bersikap berkecuali. Beliau menjelaskan pandangannya bahawa China akan menyokong sebarang cadangan sehingga membawa kepada penarikan keluar tentera Southeast Asia Treaty Organization (SEATO) dari Vietnam Selatan. Pendirian tersebut dilihat berbeza berbanding dengan Ngo Dinh Diem yang mahukan tentera pertubuhan tersebut bagi melindungi pentadbirannya. Sikap yang ditunjukkan oleh Sihanouk memperlihatkan seakan beliau menyokong neutraliti dan isu berkaitan dengan pencerobohan kuasa asing ini memperlihatkan bahawa seolah-olah beliau menyokong blok Komunis. Pandangannya telah menyebabkan Ngo Dinh Diem dan pemimpin anggota SEATO menganggapnya sebagai prokomunis sehingga menjadikannya sasaran utama kepada golongan antikomunis.

3.3.1 Southeast Asia Treaty Organization (SEATO)
Salah satu kesan daripada Perang Dingin juga adalah terbentuknya Southeast Asia Treaty Organization (SEATO). Pembentukan SEATO ini adalah kesinambungan dasar Amerika Syarikat di Asia Tenggara khususnya bagi membantu negara bukan Komunis untuk membangunkan aspek politik yang berkesan. Amerika Syarikat mengakui bahawa negara tersebut sebagai sebuah negara yang boleh berdiri dengan hebat dan menyaingi pengaruh Soviet Union dan Komunis di Asia Tenggara.  SEATO telah terbentuk melalui Perjanjian Southeast Asia Collective Defence yang turut dikenali sebagai Perjanjian Manilla yang ditandantangani pada 8 Mac 1954.[42] Penglibatan SEATO terdiri daripada kuasa barat iaitu Amerika Syarikat, Britain, Perancis, Australia dan New Zealand yang bersetuju untuk melindungi negara Asia Tenggara daripada sebarang ancaman khususnya Komunis. Thailand, Filipina dan Pakistan merupakan negara Asia yang terlibat di dalam perjanjian ini. Meskipun Kemboja bukanlah ahli SEATO, namun Kemboja dan beberapa buah negara lain iaitu Vietnam Selatan dan Laos telah termaktub sebagai negara yang dilindungi di dalam perjanjian tersebut.
            Artikel III, IV dan V piagam SEATO telah menyatakan tujuan penubuhan SEATO. Antaranya ialah:[43]
1.     Menggalakkan kemajuan ekonomi dan kesejahteraan penduduk;
2.     Mengambil tindakan yang perlu terhadap serangan bersenjata ahli kepada perjanjian dan juga terhadap mana-mana wilayah yang dilindungi oleh ahli perjanjian. Ahli-ahli SEATO juga akan berbincang mengenai sebarang ancaman selain daripada serangan bersenjata, samada terhadap ahli perjanjian atau wilayah yang dilindungi sekiranya keamanan terancam;
3.     Menubuhkan Majlis Menteri bagi menggerakkan perjanjian SEATO terutama dalam menjalankan perancangan ketenteraan.
Amerika Syarikat merasakan bahawa perlu bagi negara tersebut untuk menyekat pengaruh Komunis di Asia Tenggara. Kejatuhan sesebuah negara ke tangan Komunis juga dilihat akan menyebabkan negara tersebut cenderung terhadap pengaruh Komunis. Oleh itu, bagi mengelakkan hal sedemikian berlaku, SEATO telah menggalakkan agar negara yang terlibat saling bekerjasama dengan lebih rapat dengan negara-negara bebas yang lain dan sekali gus akan dapat membantu Asia Tenggara jauh daripda pengaruh Komunis. Apabila wujudnya kerjasama dan bantuan ekonomi dan ketenteraan daripada Amerika Syarikat, Amerika Syarikat juga berharap agar sokongan terhadap perjuangan Komunis akan berkurangan.

4.0 LON NOL MENGGULINGKAN SIHANOUK
Namun begitu, kisah ini tidak berhenti begitu sahaja. Pada 13 Ogos 1969, Lon Nol telah membentuk sebuah kabinet baru dan beliau menjadi Menteri Pertahanan. Sirik Mantak pula dilantik sebagai seorang daripada tiga orang Naib Presiden Dewan Negara. Lon Nol cuba menghapuskan beberapa permasalahan dan menentukan bidang kuasa antara kerajaan dan Ketua Negara dengan tidak membenarkan pegawai kerajaan untuk berhubung secara langsung dengan Ketua Negara. Sihanouk pula tidak bersetuju dengan dasar yang diambil oleh Sirik Mantak terutamanya. Jeneral Lon Nol dan Putera Sirik Mantak sudah memiliki sokongan politik dan tentera yang kuat. Kehadiran ratusan ahli Khmer Serai ke dalam tentera kerajaan telah menguatkan lagi sikap antikomunis dan memberi peluang tentera Kemboja untuk mewujudkan hubungan persahabatan dengan rakan-rakan mereka dari Thailand dan Amerika.
            Pemergian Sihanouk ke Perancis bagi mendapatkan rawatan serta perletakan jawatan empat menteri pro-Sihanouk telah memberikan peluang untuk Sirik Mantak. Pada 4 Februari 1970, penyusunan kabinet telah dilakukan bagi mengukuhkan pengaruh beliau. Dasar liberalisasi telah dilaksanakan khusunya dalam sektor perdagangan luar, dan perdagangan swasta telah dijalankan tanpa ada sebarang bentuk sekatan. Hubungan dengan Thailand dan Vietnam Selatan juga dipulihkan. Pada 11 Mac, Sihanouk ingin kembali ke Kemboja setelah menjalani rawatan namun, berlakunya tunjuk perasaan secara besar-besaran di Pnom Penh. Bangunan-bangunan kedutaan Vietnam Utara dan Kerajaan Revolusi Sementara Vietnam Selatan telah digeledah. Tentera telah menguasai bandaraya dan lapangan terbang sehingga menyebabkan kepulangan Sihanouk terganggu. Sihanouk mengatakan bahawa beliau akan mendapatkan bantuan daripada Soviet supaya Hanoi dan Barisan Pembebasan Vietnam Selatan untuk menamatkan ‘campurtangan’ mereka dalam urusan Kemboja.[1]
            Sihanouk juga telah menunding jari kepada golongan tentera dalam parlimen yang mementingkan wang ringgit berbanding dengan tanah air. Beliau juga telah menolak segala bentuk syarat Lon Nol dan Siri Matak mengenai kepulangannnya ke Pnom Penh. Seterusnya, setelah menerima perletakan daripada dua orang Setiausaha di Kementerian Pertahanan dan Keselamatan dalam negeri yang merupakan pro-Sihanouk, Sirik Mantak telah membuat kenyataan di dalam Dewan Perhimpunan bahawa Kemboja sedang dalam kekacauan dan satu perisytiharan telah dibuat untuk tidak lagi mengiktiraf Sihanouk sebagai Ketua Negara. Dewan Perhimpunan tersebut juga mengatakan bahawa dasar yang berkecuali akan terus diamalkan oleh Kemboja. Lon Nol juga menegaskan bahawa Kemboja ingin menjalinkan hubungan yang baik dengan semua negara. Namun begitu, kerajaan pimpinannya telah pun mengarahkan agar pemberontak Vietnam untuk keluar dari Kemboja dengan segera. Beliau juga telah menggantikan Menteri Luarnya iaitu Norodom Phlurissara, bahkan Amerika Syarikat telah mengiktiraf kerajaan ini yang muncul melalui rampasan kuasa.
            Namun begitu, Sihanouk telah meminta agar rakyat Kemboja tidak mengakui dan menghormati kerajaan Lon Nol. Pada 26 Mac, tiga orang pemimpun Kemboja yang berhaluan Marxis telah menyokong Sihanouk. Tentera-tentera Hanoi dan kerajaan Revolusi sementara telah membuat serang balas terhadap tentera Khmer yang menyerang mereka. Tentera Pnom Penh pula telah berhadapan dengan penentangan golongan petani yang menyokong Sihanouk. Kerajaan Lon Nol pula mengisytiharkan bahawa mereka akan berlawan habis-habisan. Penyokong Sihanouk, revolusioner Khmer dan pejuang pembebasan Vietnam pula telah bersatu tenaga. Melihat kepada ketegangan yang dihadapi oleh kerajaan Lon Nol, Presiden Nixon telah mengarahkan agar tentera Amerika Syarikat untuk masuk ke Kemboja dan memusnahkan tempat perlindungan Viet Cong. Tentera Vietnam juga telah memasuki Kemboja dan melakukan pelbagai bentuk keganasan.
            Pertentangan secara politik dan ketenteraan pula semakin meluas di Kemboja. Dalam bebrapa minggu sahaja, kerajaan Lon Nol terpaksa bergantung dengan bantuan daripada Amerika Syarikat dan sekutunya iaitu Vietnam Selatan dan Thailand. Washington pula telah menyediakan rancangan bantuan ketenteraan $120 juta. Askar-askar upahan Khmer juga berperang menentang FUNK (Barisan Kebangsaan Bersatu Kemboja) yang disokong oleh revolusioner Vietnam. Pengeboman yang berterusan juga dilakukan oleh Amerika Syarikat bagi menghalang kemaraan musuh-musuh rejim Lon Nol.[2] Menjelang akhir tahun 1970, Kemboja telah mengalami keadaan yang teruk iaitu kehilangan ribuan nyawa yang tidak berdosa serta kehancuran negara itu. Akhirnya, rampasan kuasa 18 Mac 1970 telah mengakhiri era pemerintahan Sihanouk. Namun begitu, bagi mencapai ‘matlamat’ tersebut, Kemboja telah diseret ke dalam kancah kehancuran dan hal ini amat menyedihkan bagi rakyat Kemboja yang tidak berdosa.

5.0 KEMBOJA SEMASA PENGUASAAN KHMER ROUGE
Ekoran daripada pelbagai permasalahan yang berlaku sehingga mencetuskan peperangan, pada masa inilah Kmer Rouge mula memainkan peranan dan merancang pelbagai tindakan untuk menjatuhkan Lon Nol. Pada tarikh 17 April 1975, telah menandakan hari Khmer Rouge menguasai Phnom Penh yang mengumumkan pembebasan Kemboja daripada rejim yang menindas iaitu Jeneral Lon Nol. Pengambilalihan mereka di ibu kota adalah kemuncak lima tahun perang saudara yang terjadi disebabkan oleh pelbagai pecahan komunis dan pendukung raja menentang sayap kanan republik rejim Lon Nol ini yang telah merampas kuasa pada tahun 1970 dengan menggulingkan Putera Norodom Sihanouk. Khmer Rouge, pada mulanya dilabel begitu oleh Sihanouk untuk menandakan Marxist/Lenin sebagai akar ideologi mereka yang mengawal seluruh Kemboja antara April 1975 dan Januari 1979. Khmer Rouge, yang kemudiannya memperkenalkan diri mereka sebagai Parti Komunis Kampuchea, berusaha untuk mencapai revolusi yang akan mewujudkan masyarakat pertanian tulen Mao, berdikari dan imun kepada pengaruh asing. Parti Komunis Kampuchea telah diketuai oleh pelbagai individu termasuk Pol Pot, Nuon Chea, Son Sen, Ieng Sary, Mok dan Khieu Samphan yang cenderung untuk mengubah masyarakat Kemboja melalui langkah-langkah yang paling ekstrem.[3]
            Pada mulanya, tidak ada sebarang tentangan daripada kerajaan dan seluruh rakyat kota itu dan mereka lega bahawa keamanan telah datang akhirnya. Namun begitu, kelegaan mereka tidak kekal lama. Atas alasan bahawa mereka menjangkakan Amerika Syarikat untuk mengebom Phnom Penh, Khmer Rouge telah memaksa seluruh penduduk untuk mengosongkan bandar dengan berjalan kaki. Mereka yang enggan akan dipukul, sama seperti pesakit di hospital yang tidak dapat berjalan. Jalan-jalan keluar dari bandar telah dipenuhi dengan rakyat yang berjalan keluar dengan memegang beberapa barang-barang. Kanak-kanak pula telah dipisahkan daripada ibu bapa mereka.[4] Orang tua dan orang yang sakit serta tidak mampu berjalan akan dibiarkan mati di tepi jalan. Pada tahun 1975, dapat dilihat sebagai titik tolak kepada penganiayaan yang dilakukan oleh Kmher Rouge kepada rakyat Kemboja.
            Transformasi yang dilakukan telah dimulakan dengan pemindahan lebih daripada dua juta orang dari Phnom Penh dan bandar-bandar lain. Khmer Rouge menyebabkan orang bandar bertaburan di seluruh kawasan luar bandar dan menghantar mereka terlibat dalam pertanian komun dalam usaha untuk memecahkan struktur lama dan corak kehidupan pra-revolusioner.   Dalam erti kata lain, semua warga kota telah dipaksa berpindah ke kawasan luar bandar untuk menjadi pekerja pertanian.  Keadaan pada ketika itu adalah begitu teruk sehingga digambarkan bahawa wang menjadi sia-sia, kebebasan asas menjadi satu perkara yang hanya wujud pada masa lalu dan agama diharamkan. Perkara yang sama berlaku di semua bandar-bandar dan seluruh tempat bertukar menjadi kem buruh paksa yang luas. Pol Pot mengatakan bahawa "This is Year Zero" dan masyarakat akan ‘disucikan’.[5] Pol Pot selaku pemimpin Khmer Rouge telah mencapai impiannya, kepulangan Kemboja kepada ekonomi petani di mana akan terdapat tiada pembahagian kelas, tiada wang, tiada buku, tiada sekolah, tiada hospital. Beratus-ratus ribu kelas pertengahan berpendidikan diseksa dan dilaksanakan di pusat-pusat khas. Selebihnya pula ada yang mengalami kebuluran, atau mati akibat penyakit atau keletihan.
            Jumlah kematian sehingga tiga tahun berikutnya dianggarkan seramai 1.7 juta hingga 2 juta. Sesiapa sahaja yang mempunyai kaitan dengan rejim yang sebelum itu akan disingkirkan. Orang-orang yang berpendidikan dan mahir, juga dihapuskan. Setiap kesan 'cara hidup rasuah' telah dimusnahkan. Ramai orang cuba untuk menyembunyikan pengenalan mereka atau bekas pekerjaan, tetapi kebanyakannya akhirnya tetap akan diketahui oleh rejim ini. Keluarga-keluarga akan dibunuh. Bayi pula telah dibunuh dengan cara  memecahkan tengkorak mereka di pokok.[6] Pada tahun 1976, negara tersebut telah dinamakan semula sebagai Democratic Kampuchea. Pol Pot telah mengambil alih jawatan Perdana Menteri. Pada bulan Mei 1976, Khmer Rouge telah menubuhkan Security Office 21 (S-21) dalam bekas sebuah sekolah tinggi di Tuol Sleng (yang bermaksud bukit pokok beracun atau bukit bersalah) dalam Phnom Penh.[7] Tujuan S-21 adalah menyoal siasat dan menghapuskan mereka yang menentang 'Angkar' (organisasi), yang Khmer Rough labelkan rejim mereka sendiri.
            Bangunan sekolah Tuol Sleng telah ditutup dengan pagar dua besi dengan padat, elektrik dan kawat berduri. Sebelum diletakkan ke dalam sel-sel, tawanan akan diambil gambar, semua harta benda mereka dikeluarkan dan mereka tidak dibenarkan berpakaian. Mereka tidur di lantai tanpa tikar, kelambu atau selimut. Berbuat apa-apa, walaupun untuk mengubah kedudukan mereka ketika tidur haruslah meminta kebenaran daripada pengawal penjara. Kegagalan untuk berbuat demikian akan menyebabkan mereka dipukul. Mangsa daripada bandar digambarkan sebagai 'orang baru', dan para petani sebagai 'orang lama', bersama-sama menjalani hidup sebagai ‘hamba’. Mereka terpaksa bekerja siang dan malam memupuk beras atau bekerja di skim pengairan sebagai balasan untuk makanan yang tidak mencukupi disebabkan catuan.[8] Kebanyakan daripada padi yang ditanam telah digunakan untuk memberi makan kepada Khmer Rouge dan hanya sedikit untuk mereka meskipun mereka yang mengusahakan tanaman tersebut.
            Akibat kekurangan khasiat yang mencukupi dan penjagaan kesihatan, dan dipaksa bekerja sehingga keletihan, beratus-ratus ribu rakyat yang mati akibat kelaparan atau penyakit. Ramai daripada mereka yang terselamat masih menanggung kecacatan fizikal dan emosi penderitaan mereka. Ada yang terpaksa menggali kubur mereka sendiri sebelum mereka dibunuh. Namun begitu, pada tahun 1977 telah tercetusnya peperangan dengan Vietnam. Pada tahun 1978, tentera Vietnam telah  menyerang memalui serangan kilat. Pada Januari 1979, Vietnam telah mengambil alih Pnom Penh. Pol Pot dan Khmer Rouge terpaksa melarikan diri ke kawasan sempadan dengan Thailand. Republik Rakyat Kampuchea telah ditubuhkan. Banyak unsur-unsur kehidupan sebelum Khmer Rouge pengambilalihan telah ditubuhkan semula dan Kemboja akhirnya mencapaia kedamaian lagi.
           
6.0 KEMBOJA SEMASA DI BAWAH PENGUASAAN REPUBLIK RAKYAT KAMPUCHEA/ PEOPLE’S REPUBLIC OF KAMPUCHEA (1979-1991)

Bagi mengukuhkan lagi dan mengesahkan kerajaan pasca 1979, Dewan Negara telah dipilih pada tahun 1981 dengan calon-calon kuat yang dikawal oleh kerajaan. Parti Revolusi Rakyat Kampuchea (KPRP) telah diasaskan semula, yang bertujuan untuk mewujudkan mekanisme kawalan dari pusat kerajaan turun ke peringkat kampung. Selepas tahun 1979, telah muncul semula perbezaan sosio-ekonomi yang melibatkan pegawai-pegawai kerajaan, peniaga, profesional bandar, sama ada baru atau pra-1975, muncul semula dalam kalangan masyarakat. Dalam golongan petani, perbezaan berlaku lagi, terdapat pembahagian antara petani miskin dan kaya dengan 'strata atas kaum petani'. Selepas 1979 dapat dilihat bahawa orang ramai mula bergerak lagi dan mereka meninggalkan komun, apabila kerajaan baru diperkenalkan semula kepada entiti yang lebih kecil atau penanaman swasta. Mereka juga kembali ke kampung asal mereka untuk mencari saudara-mara.
            Keluarga dan rangkaian kerabat telah diwujudkan semula dengan sebaik mungkin, memandangkan kerugian yang dialami semasa kejadian sebelum dan selepas 1975. Acharya menganggarkan bahawa dalam tempoh Khmer Rouge, 35-40 peratus daripada populasi telah tiada. Di samping itu, dalam tempoh semasa perang dari tahun 1970 hingga 1992, 400, 000 hingga 600, 000 orang meninggalkan Kemboja, termasuk 350, 000 hingga 370, 000 pelarian, yang telah mengambil perlindungan di kem-kem di sepanjang sempadan Thai selepas 1979. Ekonomi pada ketika itu begitu teruk dan hampir musnah. Satu kempen bantuan antarabangsa telah digerakkan untuk mengelakkan kebuluran dalam kalangan rakyat. Cuma sedikit beras boleh dituai pada tahun 1979 dan  ikan sebahagian besarnya ada kerana adanya kemudahan jaring dan bot untuk mengeksploitasi Tonle Sap. Selepas 1980, pengeluaran makanan kembali ke tahap sara diri dan ancaman kelaparan berhenti pada tahun 1981. Dari segi ekonomi, beberapa eksport semula, terutamanya ke negara-negara blok Soviet diberi pengasingan antarabangsa Kemboja selepas tahun 1979. Ini termasuk getah, kapok, kapas, dan ikan. Pada tahun 1987, purata pendapatan per kapita adalah kurang daripada 100 dolar Amerika setiap tahun. Sistem penjagaan kesihatan asas dengan hospital, pusat perubatan dan sekolah perubatan di Phnom Penh telah ditubuhkan.
            Di peringkat antarabangsa, Kemboja bersama-sama dengan Vietnam telah diasingkan: bantuan kepada Vietnam telah dibatalkan, dan Khmer Rouge dianggap sebagai kerajaan Kemboja yang sah. Mereka mengekalkan kerusi Kemboja di Bangsa-Bangsa Bersatu. Walaupun huru-hara awal dan dalam krisis ekonomi, kebanyakan bantuan yang disalurkan ke Kemboja disasarkan untuk mereka yang telah mengambil perlindungan di sepanjang sempadan Thailand. Bantuan Barat di Kemboja itu sendiri bertujuan untuk melegakan Kemboja tetapi bukan untuk membantu membangunkan Kemboja. Amerika Syarikat dan Thailand, yang mempunyai pengaruh yang besar dalam memberi bantuan, yang bukan bertujuan untuk menyokong atau membina kerajaan baru. Anggaran sebanyak 50 Dollar US pula telah dibelanjakan untuk setiap kawasan pedalaman Kemboja, 440 US Dollar di kawasan sempadan dan 1,120 Dolar Amerika di kem-kem pelarian Thai.
            Coalition Government of Democratic Kampuchea (CGDK) telah ditubuhkan pada Julai 1982 untuk menggantikan Kampuchea Demokratik (Democratic Kampuchea) sebagai kerajaan Kemboja yang diiktiraf di peringkat antarabangsa. CGDK terdiri daripada tiga kumpulan politik yang berbeza iaitu Sihanouk dan parti pendukung raja yang baru ditubuhkan parti Front Uni Nationale pour un Cambodge Indépendant, Neutre, Pacifique et Coopératif dengan ketenteraan Armée Nationale Sihanoukienne (DAN), Party of Democratic Kampuchea (PDK) sebagai pengganti CPK Khmer Rouge; dan epublic Khmer People´s National Libera-tion Front (KPNLF) yang diketuai oleh Son Sann dengan lengan ketenteraan Khmer People’s National Libera-tion Armed Forces atau Khmer People’s National Liberation Army (KPNLAF).
            Walau bagaimanapun, Sihanouk masih menjadi simbol perpaduan Kemboja, menjadi presiden CGDK, Son Sann sebagai Perdana Menteri dan Naib Presiden iaitu Khieu Samphan yang bertanggungjawab bagi hal ehwal luar. Tambahan pula, CGDK telah diiktiraf sebagai kerajaan yang sah oleh PBB, ASEAN, China, dan Amerika Syarikat. Serge Thion, menulis pada tahun 1987, berkata bahawa pada masa kini kumpulan penentang Khmer, Khmer Rouge adalah di bawah kawalan tentera Thai dan pembentukan ini kekal pada dasarnya sehingga 1991. Walaupun Amerika Syarikat memberikan sokongan langsung untuk KPNLF dan FUNCINPEC / ANS, ini secara tidak langsung memberi manfaat kepada Khmer Rouge kerana ia disokong yang CGDK secara keseluruhannya. Walaupun komunis Pol Pot mempunyai sokongan di kalangan kaum petani miskin, FUNCINPEC mempunyai petani besar yang tersendiri. Pengikut KPNLF adalah terdiri daripada Republikan yang melarikan diri daripada Khmer Rouge. Oleh itu kerajaan campuran yang pelbagai bersatu hanya bermatlamat untuk menyingkirkan kerajaan Vietnam.
            Apabila, menghadapi krisis ekonomi dan tidak mampu untuk menyokong kehadirannya di Cambodia, Vietnam mengumumkan untuk menarik diri daripada Kemboja. Pada tahun 1991, KPRP telah ditukar nama kepada Parti Rakyat Kemboja (CPP). Setelah beberapa masalah semua pihak menandatangani PBB dirundingkan perjanjian damai di persidangan Paris pada 21 hingga 23 Oktober 1991, yang menjadi asas untuk misi pengaman PBB UNTAC (United Nations Transitional Authority di Kemboja). Tidak lama sebelum persidangan Paris, Majlis Kebangsaan Agung (SNC) telah ditubuhkan untuk mewakili kedaulatan Kemboja semasa misi PBB. SNC terdiri daripada wakil-wakil kedua-dua kerajaan, CPP dan CGDK. Sihanouk pula telah dilantik menjadi presiden.


4.0 KESIMPULAN
Konflik antara kedua-dua ideologi ini bukan sahaja berlaku dan merebak di Barat dan Eropah, tetapi juga di negara dunia ketiga khususnya Indochina. Indochina iaitu Vietnam, Kemboja dan Laos seakan menjadi ‘medan pertempuran’ ideologi antara kedua-dua kuasa besar ini. Jika dilihat dalam konteks real, proxy dan shadow, negara-negara ini bukanlah kuasa-kuasa besar yang boleh ditakuti kerana kekuatan ketenteraan mahupun ekonomi, sebaliknya negara-negara ini seakan terkena tempias ekoran daripada pegangan ideologi negaranya. Negara Kemboja, dapat dilihat terlibat dalam konteks ‘shadow war’. Meskipun tidak terlibat secara langsung dalam peperangan ini, tetapi Kemboja telah digunakan sebagai kawasan ketenteraan negara yang berperang iaitu Vietnam. Secara tidak langsung, Kemboja juga turut terkena tempias ekoran daripada Perang Dingin yang berlaku pada ketika itu.
            Dalam menjamin kestabilan negara Kemboja, pemerintah pada ketika itu telah mengambil langkah berjaga-jaga dengan memilih untuk mengamalkan dasar berkecuali. Namun begitu, dasar berkecuali yang diamalkan oleh Kemboja tidak disenangi oleh sesetengah pihak. Pada masa yang sama, Kemboja harus mengukuhkan kedudukan ekonomi serta pertahanan dan ketenteraan demi kesejahteraan negaranya. Pelbagai usaha yang telah dilakukan oleh Kemboja untuk memperbaiki keadaan ekonomi negaranya tanpa bergantung kepada Amerika Syarikat semata-mata. Oleh itu, semasa di bawah pemerintahan Sihanouk, dapat dilihat bahawa pelbagai pembaharuan ekonomi yang cuba dilaksankan oleh beliau. Oleh itu, ternyata bahawa Perang Dingin yang berlaku bukan sahaja melibatkan kuasa-kuasa besar iaitu Amerika Syarikat dan Soviet Union, namun negara-negara kecil seperti di Indochina khususnya Kemboja tidak terkecuali terkesan daripada ‘peperangan’ ideologi tersebut.


[1] Phillipe Devillers, 1988, hlm 118.
[2] Ibid., hlm 122.
[3] Thomas Karl Forster, The Khmer Rouge and the Crime of Genocide- Issues of Genocidal Intent With Regard to the Khmer Rouge Mass Atrocities, 2011, University of Bern, hlm. 19
[4] Anon., Pol Pot and the Kmer Rouge dalam Village Life In Cambodia-ALWS Awereness Week 2014, 2014, Australian Lutheran World Service.
[5] Ibid.
[6] Ibid.
[7] Anon., S-12 and the Killing Field dalam Village Life In Cambodia-ALWS Awereness Week 2014, 2014, Australian Lutheran World Service.
[8] Ibid.



[1] D.G.E. Hall, Sejarah Asia Tenggara, 1984, Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka, hlm. 3.
[2] Philippe Devillers, Sejarah Indo-China Moden:Perkembangan Sosiopolitik hingga abad ke-20, 1988, Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka, hlm. 3.
[3] Ibid.
[4] Ibid. hlm. 50.
[5] Zheng Yangwen, Hong Liu & Michael Szonyi, The Cold War in Asia: The Battle for Hearts and Minds, 2010, Boston: Brill, hlm. 15.
[6] Melvin P. Leffler & Odd Arne Westad, The Cambridge History of Cold War, 2010, New York: Cambridge University Press, hlm. 3.
[7] Albert Lau, Southeast Asia and The Cold War, 2012, United States: Routledge Hoboken, hlm 2.
[8] Ibid.
[9] Ibid.
[10] Sihanouk merupakan pemimpin berketurunan raja yang berpendidikan Barat. Beliau mula menaiki takhta pada tahun 1941.
[11] Lucy Keller, UNTAC in Cambodia-from Occupation, Civil War and Genocide to Peace di dalam Max Planck Yearbook of United Law Volume 9, 2005, The Netherlands: Koninklijke Brill N.V, hlm 133.
[12] Philippe Devillers, Sejarah Indo-China Moden: Perkembangan Sosiopolitik Hingga Abad Ke-20, 1988, Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka, hlm. 97.
[13] Michael Leifer, Cambodia:The Search for Security, 1967, London: Frederick A. Praeger, hlm. 6,
[14] Ibid, hlm. 101.
[15] Sangkum didefinasikan sebagai sebuah perhimpunan kebangsaan yang menentang ketidakadilan, rasuah, penekanan, pembelotan yang dilakukan terhadap rakyat dan negara. Tujuan pembentukan Sangkum ini seperti yang dinyatakan oleh Putera Norodom Sihanouk ialah supaya rakyat memahami erti demokrasi.
[16] Ibid.
[17] David P. Chandler, The Tragedy of Cambodian History: Politics, War, and Revolution Since 1945, 1991, Thailand: Silkworm Books, hlm. 178.
[18] Philippe Devillers, 1988, hlm. 104.
[19] John Tully, A Short History of Cambodia: From Empire To Survival, 2005, Autralia: Allen & Unwin, hlm. 144.
[20] Ibid.
[21] Ibid.
[22] Ibid., hlm. 147.
[23] Oliver Hensengerth, Transition of Cambodia: War and Peace, 1954 To The Present, 2008, Jerman: University Duisbur Essen, hlm 4.
[24]Ben Kiernan, Conflict in Cambodia, 2002, London: Routledge Taylor & Francis Group, hlm 484.
[25] Ibid.
[26] Philippe Devillers, 1988,  hlm. 115.
[27] Penn Nouth menarik diri atas sebab kesihatan manakala General Lon Nol dan Putera Sisowath Sirik Matak mendapat sokongan daripada pemimpin-pemimpin politik. Pada 13 Ogos, Lon Nol membentuk sebuah kabinet baru dan beliau juga menjadi Menteri Pertahanan. Sirik Mantak dilantik menjadi salah seorang daripada tiga orang Naib Presiden Dewan Negara.
[28] Philippe Devillers, 1988,  hlm. 115.
[29] Azlizan Mat Enh, Ku Boon Dar & Muhammad Hasrul Zakariah etc., Hubungan Antara Negara dalam Sejarah: Dari era Pra Perang Dingin ke Perang Dingin, 2014, Bangi: Universiti Kebangsaan Malaysia, hlm. 137.
[30] Ibid.
[31] Viet Cong merupakan sayap bersenjata pergerakan  Barisan Pembebasan Kebangsaan Vietnam Selatan dan Viet Cong juga dikenali sebagai Pasukan Bersenjata Pembebasan Rakyat (People’s Liberatin Armed Forces)
[32] Azlizan Mat Enh, Ku Boon Dar & Muhammad Hasrul Zakariah etc., 2014, hlm. 139.
[33] Malcolm Coldwell & Lek Tan, Cambodia in the Southeast Asian War, 1971, New York: Monthly Review Press, hlm. 171.
[34] Michael Leifer, 1967, hlm. 100.
[35] Azlizan Mat Enh, Ku Boon Dar & Muhammad Hasrul Zakariah etc., 2014, , hlm. 140.
[36] Ibid., hlm 142.
[37] Michael Leifer, 1967, , hlm. 18.
[38] Roger M. Smith, Cambodia’s Foreign Policy, 1965, New York: Cornell University Press, hlm. 125.
[39] Azlizan Mat Enh, Ku Boon Dar & Muhammad Hasrul Zakariah etc., 2014, hlm. 134.
[40] Ibid., hlm. 135.
[41] Ibid.
[42] Ruhanas Harun, Vietnam: Pakatan dan Perjuangan Demi Kelangsungan Negara di dalam JEBAT 31 (2004) 129-155, 2004, Bangi: Universiti Kebangsaan Malaysia, hlm. 138. 
[43] Azlizan Mat Enh, Ku Boon Dar & Muhammad Hasrul Zakariah etc., 2014, hlm 178.

No comments: