Life is beautiful, if u make it beautiful.

Life is beautiful, if u make it beautiful.

Saturday, April 23, 2011

Golongan Yang Mula-mula Masuk Neraka

Assalamualaikum pembuka bicara,
Jom baca entri saya!

Entri yang sebelum ni, aku dah tulis tentang keadaan di neraka. So, now aku nk share tentang 3 golongan yang mula-mula masuk neraka pada hari akhirat kelak. Aku harap kalian dapat mengambil iktibar ya!

Sebagaimana yang disebut pada hadis yang diriwayatkan oleh Muslim dari Abu Hurairah bahawa Rasulullah s.a.w bersabda:

"Sesungguhnya manusia yang mula-mula diadili pada hari khiamat kelak ada tiga golongan:

Pertama: Orang yang terbunuh dalam pertempuran, lalu dia dihadapkan kepada Allah. Kemudian Allah memperlihatkan kenikmatan kepada orang itu dan orang itu pun melihatnya. Lalu Allah bertanya kepada orang itu: "Apa amalanmu untuk memperoleh kenikmatan itu?"

Dia menjawab: "Aku berperang membela agama-Mu sehingga aku mati syahid." Allah berkata: "Engkau berbohong, akan tetapi engkau berperang hanya supaya dikatakan orang pemberani." Kemudian hukuman pun diputuskan untuk orang itu, lalu mukanya ditarik hingga dilempar ke neraka.

Kedua: Orang itu mempelajari ilmu lalu dia ajarkan kepada orang lain dan dia juga membaca al-Qur'an. Kemudian Allah memperlihatkan kenikmatan kepada orang itu dan orang itu pun melihatnya. Lalu Allah bertanya kepada orang itu: "Apa amalanmu untuk memperoleh kenikmatan itu?"

Orang itu menjawab: "Aku mempelajari ilmu dan aku mengajarkannya kepada orang lain dan aku juga mebaca al-Qur'an kerana Engkau." Allah berkata: "Engkau berbohong, akan tetapi engkau mempelajarinya supaya dikatakan orang sebagai alim, dan engkau membaca al-Qur'an hanya supaya dikatakan orang lain sebagai Qari'". Kemudian hukuman pun diputuskan untuk orang itu, lalu mukanya ditarik hingga dilempar ke neraka.

Ketiga: Orang yang diberi harta kekayaan yang banyak. Kemudian Allah memperlihatkan kenikmatan kepada orang itu dan orang itu pun melihatnya. Lalu Allah bertanya kepada orang itu: "Apa amalanmu untuk memperoleh kenikmatan itu?"

Orang itu menjawab: "Tidak ada kebaikan yang Engkau perintahkan untuk diberi dana melainkan aku ikut mendanainya kerana Engkau." Allah berkata: "Engkau berbohong, akan tetapi engkau melakukan itu semua hanya supaya dikatakan orang sebagai orang dermawan." Kemudian hukuman pun diputuskan untuk orang itu, lalu mukanya ditarik hingga dilempar ke neraka.

P/S: Sesungguhnya Allah itu Maha Mengetahui. 

Monday, April 11, 2011

Keadaan Di Neraka

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh!
Hmm.. aku terbaca sebuah buku dan isi kandungnya sungguh bermanfaat dan bermakna. So, I would like to share it with you guys! Buku tu, ditulis oleh Dr. 'Aidh Bin Abdullah Al-Qarni. 

Sebut je pasal neraka, mesti kita dah ketaq lutut. Siapa la yang nak masuk neraka kan. Neraka pula dikaitkan dengan api. Api yang berlipat kali ganda panasnya. Na'udzu Billah.. Ni la antara keadaan di neraka....

1. Pintu-pintu neraka- Syurga memiliki 8 pintu manakala neraka memiliki 7 pintu. Penjaga pintu neraka bernama malaikat Malik. Penghuni neraka berkata kepada malaikat Malik sebagaimana yang dikisahkan di dalam al-Quran surah Az-Zukhrf ayat 77 bermaksud " Dan mereka menyeru (ketua malaikat penjaga neraka, dengan berkata): "Wahai Malik! Biarlah hendaknya Tuhanmu mematikan kami (kerana kami tidak tahan menderita)! Malik menjawab: "Sesungguhnya kamu tetap kekal di dalam azab"
Luas pintu neraka itu tidak ada yang mengetahuinya melainkan Allah.

2. Makanan penghuni neraka- Makanan penghuni neraka itu adalah az-Zaqqum. "Sebenarnya ia sebatang pokok yang tumbuh di dasar neraka yang marak menjulang. Buahnya seolah-olah kepala syaitan-syaitan. Maka sudah tentu mereka akan makan dari buahnya (sekalipun pahit dan busuk), sehingga mereka memenuhi perut darinya" -surah Ash-Shaffat ayat 64-66.

3. Warna api neraka- "Allah SWT menyalakan api neraka selama seribu tahun sehingga warnanya menjadi merah, kemudian Allah menyalakan lagi selama seribu tahun sehingga warnanya menjadi putih, kemudian Allah menyalakan lagi selama seribu tahun sehingga warnanya menjadi hitam, iaitu hitam legam" -Riwayat Imam Tirmizi.

4. Kedalaman jurang neraka- Abu Hurairah berkata: "ketika kami bersama Rasulullah SAW tiba-tiba kami mendengar suara batu besar jatuh." Lalu Rasulullah SAW berkata: "Tahukah kamu suara apa itu?" Para sahabat berkata: "Tidak wahai Rasulullah". Lalu baginda bersabda: "Itu adalah suara batu besar yang dijatuhkan dari neraka sejak tujuh puluh tahun yang lalu, dan batu itu sekarang baru sampai ke dasar neraka Jahanam".

5. Belenggu-belenggu neraka- "Andaikan belenggu-belenggu besi itu jatuh dari langit, dan jarak antara langit dan bumi lima ratus tahun, maka belenggu besi itu akan jatuh ke bumi sebelum malam tiba" -Petikan hadis riwayat Ahmad dan Tirmizi.

6. Ular dan kalajengking neraka- Sabda Rasulullah SAW: "Sesungguhnya di dalam neraka itu terdapat ular-ular seperti leher unta al-Bukhti." 
Unta al-Bukhti adalah jenis unta di Sudan dan Libya bahagian utara.

7. Minuman penghuni neraka- Minuman penghuni neraka adalah al-Muhli (endapan atau kotoran minyak). Rasulullah SAW menafsirkan al-Muhli dengan buih minyak. Buih minyak ini diminum oleh penghuni neraka sehingga usus-ususnya terburai dan jatuh ke bumi dari duburnya. Setiap kali usus-usus itu hancur maka Allah menjadikan usus yang baru, begitulah seterusnya.

8. Tebal kulit penghuni neraka- "Besarnya gigi taring orang kafir di dalam neraka menyamai gunung Uhud, dan tebal kulit orang kafir di dalam neraka sejauh perjalanan tiga hari". -Riwayat Muslim


Sunday, April 3, 2011

Arwah Nenek

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh
Bismillahirrahmanirrahim...


Apa yang membuatkan hati aku terdetik untuk tulis entri kali ni ialah malam tadi, aku tak dapat tidur. Tiba-tiba jantung aku berdegup kencang dan teringat kat arwah nenek aku. Aku rasa macam dia dok sebelah aku je. Aku pun terus bacakan al-Fatihah dan berzikir untuk tenangkan hati. Lepas tu, aku pun kembali tenang. Arwah nenek dulu disahkan menghidap sejenis penyakit dan dalam seminggu je dia dah menghembuskan nafas yg terakhir. Yang buat aku terkilan, kematian dia adalah satu konspirasi. Tak pe lah, dah ajal dia nak buat macam mana kan? Malam tu, aku tengah tidur. Tiba-tiba aku terjaga! Tapi waktu tu aku 50-50 iaitu antara alam sedar dan tak sedar. Aku nampak arwah nenek kt hujung katil pakai jubah putih. Bila dia nampak aku tersedar dari tidur, dia terus lari menuju ke pintu bilik dan hilang.. Katil aku menghadap almari dan ada cermin besar. Aku sebenarnya tak nampak dia, tapi aku nampak dia melalui cermin. Korang faham tak? haha.. kalau tak faham tak pe la.. Lepas aku nampak arwah nenek aku tu, aku baca al-Fatihah dan terus menangis dalam kegelapan malam *walaupun bilik aku guna lampu terang..

p/s: aku anggap malam tu aku cuma bermimpi atau berhalusinasi