Life is beautiful, if u make it beautiful.

Life is beautiful, if u make it beautiful.

Wednesday, February 4, 2015

Al-Fatihah

Assalamualaikum dan salam sejahtera

Langit tak selalunya cerah. Dalam hidup kita ni, tak semuanya indah. Tapi aku percaya dan sangat percaya bahawa setiap yang terjadi ada hikmahnya. Kita merancang dan Allah juga merancang. Sudah pastinya perancangan Allah itu lebih indah. Orang kata untuk jatuh cinta itu hanya perlukan satu saat, tapi perlukan masa seumur hidup untuk lupakan orang yang kita cinta. Sometimes, we don't meet people by accident. They are meant to cross our path for a reason. 

Aku sedih dan sangat sedih setiap kali dengar pasangan yang kehilangan suami atau isteri di usia yang muda. Dulu, pernah terbaca kisah seorang wanita yang kematian suami selepas akad nikah sebab kemalangan. Wanita tu duduk dan terdiam kat atas kerusi di hospital. Dalam hati cuma bisik, "Tabahnya dia". Then, one of my teacher pula hadapi perkara yang sama but with a different situation. And now, it happened to my friend yang aku dah anggap sebagai kakak.

Mati itu pasti. Hidup pula hanya dengan izin Allah. "Kun fayakun". Allah kata jadi maka jadilah ia dan siapa kita untuk menidakkannya. To those yang telah kehilangan suami atau isteri yang disayangi meskipun jodoh kalian singkat dan teramat singkat, bersabarlah dan yakin bahawa Allah nak uji dan nak tengok sejauh mana kalian mampu pergi. Adakah kalian akan berpaling atau terus sujud kepada-Nya? Terpulang pada iman masing-masing. :)

"Tabahlah". Tapi tabah itu tak semudah seperti yang diungkapkan. Bila berhadapan dengan kematian, tak semua orang tabah, tak semua orang kuat. Lagi panjang tempoh hidup bersama, lebih banyak memori yang tercipta dan mungkin akan lebih sukar untuk seseorang lupakan pasangannya. Jika dilihat dari sisi yang positif, bersyukurlah sebab Allah masih bagi kesempatan untuk kalian hidup bersama meskipun kita tahu Allah boleh ambil nyawa hamba-Nya bila-bila sahaja. Allah boleh ambil nyawa arwah sebelum kalian diijab kabulkan. Tapi, sebaliknya. Allah jodohkan kalian kerana Allah telah pilih kalian untuk menjadi orang yang terakhir yang membahagiakan arwah. :')

Allah itu pemilik hati. Justeru, usah pinta diringankan ujian tapi berdoalah dan pintalah agar diberi hati yang tabah untuk mengharungi liku-liku kehidupan. Jika Allah bagi kita ujian, senyum dan bersyukurlah kerana itu tandanya Allah masih pandang kita. Tu tandanya Allah masih sayangkan kita. La tahzan, inallaha ma'ana. :')






No comments: