Life is beautiful, if u make it beautiful.

Life is beautiful, if u make it beautiful.

Monday, April 11, 2011

Keadaan Di Neraka

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh!
Hmm.. aku terbaca sebuah buku dan isi kandungnya sungguh bermanfaat dan bermakna. So, I would like to share it with you guys! Buku tu, ditulis oleh Dr. 'Aidh Bin Abdullah Al-Qarni. 

Sebut je pasal neraka, mesti kita dah ketaq lutut. Siapa la yang nak masuk neraka kan. Neraka pula dikaitkan dengan api. Api yang berlipat kali ganda panasnya. Na'udzu Billah.. Ni la antara keadaan di neraka....

1. Pintu-pintu neraka- Syurga memiliki 8 pintu manakala neraka memiliki 7 pintu. Penjaga pintu neraka bernama malaikat Malik. Penghuni neraka berkata kepada malaikat Malik sebagaimana yang dikisahkan di dalam al-Quran surah Az-Zukhrf ayat 77 bermaksud " Dan mereka menyeru (ketua malaikat penjaga neraka, dengan berkata): "Wahai Malik! Biarlah hendaknya Tuhanmu mematikan kami (kerana kami tidak tahan menderita)! Malik menjawab: "Sesungguhnya kamu tetap kekal di dalam azab"
Luas pintu neraka itu tidak ada yang mengetahuinya melainkan Allah.

2. Makanan penghuni neraka- Makanan penghuni neraka itu adalah az-Zaqqum. "Sebenarnya ia sebatang pokok yang tumbuh di dasar neraka yang marak menjulang. Buahnya seolah-olah kepala syaitan-syaitan. Maka sudah tentu mereka akan makan dari buahnya (sekalipun pahit dan busuk), sehingga mereka memenuhi perut darinya" -surah Ash-Shaffat ayat 64-66.

3. Warna api neraka- "Allah SWT menyalakan api neraka selama seribu tahun sehingga warnanya menjadi merah, kemudian Allah menyalakan lagi selama seribu tahun sehingga warnanya menjadi putih, kemudian Allah menyalakan lagi selama seribu tahun sehingga warnanya menjadi hitam, iaitu hitam legam" -Riwayat Imam Tirmizi.

4. Kedalaman jurang neraka- Abu Hurairah berkata: "ketika kami bersama Rasulullah SAW tiba-tiba kami mendengar suara batu besar jatuh." Lalu Rasulullah SAW berkata: "Tahukah kamu suara apa itu?" Para sahabat berkata: "Tidak wahai Rasulullah". Lalu baginda bersabda: "Itu adalah suara batu besar yang dijatuhkan dari neraka sejak tujuh puluh tahun yang lalu, dan batu itu sekarang baru sampai ke dasar neraka Jahanam".

5. Belenggu-belenggu neraka- "Andaikan belenggu-belenggu besi itu jatuh dari langit, dan jarak antara langit dan bumi lima ratus tahun, maka belenggu besi itu akan jatuh ke bumi sebelum malam tiba" -Petikan hadis riwayat Ahmad dan Tirmizi.

6. Ular dan kalajengking neraka- Sabda Rasulullah SAW: "Sesungguhnya di dalam neraka itu terdapat ular-ular seperti leher unta al-Bukhti." 
Unta al-Bukhti adalah jenis unta di Sudan dan Libya bahagian utara.

7. Minuman penghuni neraka- Minuman penghuni neraka adalah al-Muhli (endapan atau kotoran minyak). Rasulullah SAW menafsirkan al-Muhli dengan buih minyak. Buih minyak ini diminum oleh penghuni neraka sehingga usus-ususnya terburai dan jatuh ke bumi dari duburnya. Setiap kali usus-usus itu hancur maka Allah menjadikan usus yang baru, begitulah seterusnya.

8. Tebal kulit penghuni neraka- "Besarnya gigi taring orang kafir di dalam neraka menyamai gunung Uhud, dan tebal kulit orang kafir di dalam neraka sejauh perjalanan tiga hari". -Riwayat Muslim


9 comments:

Fariq said...

mashaAllah.. siapa je la tak takut dengan keadaan neraka yg sedemikian.. tapi masih ramai lagi yg byk melakukan maksiat dan meninggalkan laranganNya. moga kita semua terhindar dari api neraka.. amin..

latest -
Media Mempengaruhi Minda Manusia

Mohd Effendi said...

takot!!!!!!!!!!!!!!!!

Sarah said...

ameen.. semoga kita terhindar..

►AdamXis◄ said...

assalam...takutnya.astaghfirullah hal azim....mohon diampunkan segala dosa...dahsyat dan azabnya keadaan neraka...

~ Cik Azz ~ said...

alaaa.... mana button share ni...

Entry camni elok share ramai2... Boleh jugak muhasabah diri sendiri... huhuhu...

kak Erna said...

terima kasih..satu peringatan..

Norashiqin Kamaruzaman said...

isk3....BL pown ta perfect neyh.....='( takot lak...dah la manyak kali gak mimpi nak mati...='(

tiQo...(-_-'') said...

err...tiba2 seram dan takut...
tebal nya gigi n kulit diorang...
thanks to sarah sebab bagi n3 spt ni...

dah la aku ni kdng2 ada jgak trbuat bnda2 yg xpatut...:( oh sarah... you are my angle...

akMaLdacOsta said...

takott :(