Life is beautiful, if u make it beautiful.

Life is beautiful, if u make it beautiful.

Saturday, April 23, 2011

Golongan Yang Mula-mula Masuk Neraka

Assalamualaikum pembuka bicara,
Jom baca entri saya!

Entri yang sebelum ni, aku dah tulis tentang keadaan di neraka. So, now aku nk share tentang 3 golongan yang mula-mula masuk neraka pada hari akhirat kelak. Aku harap kalian dapat mengambil iktibar ya!

Sebagaimana yang disebut pada hadis yang diriwayatkan oleh Muslim dari Abu Hurairah bahawa Rasulullah s.a.w bersabda:

"Sesungguhnya manusia yang mula-mula diadili pada hari khiamat kelak ada tiga golongan:

Pertama: Orang yang terbunuh dalam pertempuran, lalu dia dihadapkan kepada Allah. Kemudian Allah memperlihatkan kenikmatan kepada orang itu dan orang itu pun melihatnya. Lalu Allah bertanya kepada orang itu: "Apa amalanmu untuk memperoleh kenikmatan itu?"

Dia menjawab: "Aku berperang membela agama-Mu sehingga aku mati syahid." Allah berkata: "Engkau berbohong, akan tetapi engkau berperang hanya supaya dikatakan orang pemberani." Kemudian hukuman pun diputuskan untuk orang itu, lalu mukanya ditarik hingga dilempar ke neraka.

Kedua: Orang itu mempelajari ilmu lalu dia ajarkan kepada orang lain dan dia juga membaca al-Qur'an. Kemudian Allah memperlihatkan kenikmatan kepada orang itu dan orang itu pun melihatnya. Lalu Allah bertanya kepada orang itu: "Apa amalanmu untuk memperoleh kenikmatan itu?"

Orang itu menjawab: "Aku mempelajari ilmu dan aku mengajarkannya kepada orang lain dan aku juga mebaca al-Qur'an kerana Engkau." Allah berkata: "Engkau berbohong, akan tetapi engkau mempelajarinya supaya dikatakan orang sebagai alim, dan engkau membaca al-Qur'an hanya supaya dikatakan orang lain sebagai Qari'". Kemudian hukuman pun diputuskan untuk orang itu, lalu mukanya ditarik hingga dilempar ke neraka.

Ketiga: Orang yang diberi harta kekayaan yang banyak. Kemudian Allah memperlihatkan kenikmatan kepada orang itu dan orang itu pun melihatnya. Lalu Allah bertanya kepada orang itu: "Apa amalanmu untuk memperoleh kenikmatan itu?"

Orang itu menjawab: "Tidak ada kebaikan yang Engkau perintahkan untuk diberi dana melainkan aku ikut mendanainya kerana Engkau." Allah berkata: "Engkau berbohong, akan tetapi engkau melakukan itu semua hanya supaya dikatakan orang sebagai orang dermawan." Kemudian hukuman pun diputuskan untuk orang itu, lalu mukanya ditarik hingga dilempar ke neraka.

P/S: Sesungguhnya Allah itu Maha Mengetahui. 

5 comments:

tiQo...(-_-'') said...

ya Allah...insaf aku baca ni :(
thanks to sarah!
accept my heart sarah <3 <3 <3

kak Erna said...

terima kasih sarah sudi kongsi..dengan mak cik mak cik info yang sangat berguna untuk diingati

ainina jelani said...

huhu. niat kene betul tu.

sangat setia said...

huhhh. scary2 :) btw, thanx sudi shre :)

Sarah said...

kita saling share2 info k! :D